This site uses cookies to help us provide quality services. Using our services, you consent to the use of cookies.

[Forum] Koppeling Honda PS50

J.H. Koolstra: Mijn PS50 ontkoppelt niet meer. In het verleden gebeurde dat ook wel eens, maar na een paar keer proberen kwam het wel weer goed. Nu niet meer. Iemand een sugestie? Bijgaande foto stamt weliswaar van een eerder klusje, maar laat (voorzover mij bekend) wel het "piece de resistance" zien.
DSCN0938
Wim: Hallo, waarschijnlijk blijven de koppelingsplaten kleven. Je zou m even in zijn 2e versnelling kunnen aan duwen en dan rustig een stukje warm rijden in zn twee, niet schakelen zolang de koppeling nog niet werkt. Zoek een mooi stukje weg zonder verkeer. Tijdens het rijden gas loslaten en dan tijdens het afremmen op de motor de koppeling steeds inknijpen, kans is groot dat ie het opeens weer doet. Is dat niet gelukt, thuis de olie aftappen, het carter vullen met diesel en 24uur laten staan. Daarna even heen en weer duwen in zn 1e versn. en steeds de koppeling bedienen tot deze loskomt. Let op, zorg dat de brommer niet start (bougiedop even los) ivm de diesel. En niet teveel de zuiger laten bewegen tijdens het duwen, diesel smeert niet genoeg. En nieuwe olie er in. Dat is wel belangrijk bij deze blokjes dat je vaak olie ververst. Gr. Wim.
J.H. Koolstra: Beste Wim, Dank voor je advies. En ja... het werkt! na ca. 1-2 km in z'n 2 kwam 'ie weer los. Gelijk olie vervangen (stond inderdaad al een tijdje stil met al wat oudere olie). Deze les weer geleerd. Groet, J.H.
Wim: Hallo J.H. Goed dat het gelukt is zonder sleutelen. Ja de olie moet wel vaak ververst worden bij de oudere honda's. Om de 1500 km of zo, of één keer per jaar, net wat eerder is. En RON 98 of hoger benzine tanken vinden ze ook wel lekkerder is mijn ervaring. 98 is ook langer houdbaar omdat er geen alcohol bio gedoe bij gemengd wordt. Gr. Wim.

Feel free to post a comment if you want to add something to the discussion!

Please log in or register for free to comment!