John: Hallo, Men eerste post en ik val hier gelijk al binnen met een aantal vragen. Ik heb hier alvast eens rond gekeken maar niet zo direct een oplossing voor het probleem gevonden. (Trouwens een pluim voor jullie leerrijke forum) Om een lang verhaal kort te maken, Men neef heeft de brommer (Honda CD 50cc ) van zen vader geërfd zeg maar , uiteraard hangt hier een deel nostalgie aan en wil die hem terug in zijn oude glorie herstellen. In een poging om het blokje een revisie te geven is er blijkbaar wat fout gegaan met de versnellingsbak. Er is nu mij gevraagd om er eens naar te kijken wat het kan zijn echter ik kan wel wat sleutelen maar ben niet bekend met de Honda 4 strokes ,vandaar richt ik mij tot jullie . Betreffende een ; Honda CD 49cc Bj. 1970 Originele opzetting Motor blok ; CD50E Probleem ; er zit een ratel (tac tac tac ) in het blok. -de ratel is het hards te horen achteraan ter hoogte versnellingsbak (bovenste as) -stationair is het geluid al te horen , koppeling in/uit geeft weinig of geen verschil. -Schakelt goed door de versnellingen echter in 1é maar vooral 3é versnelling lijkt het geluid harder hoorbaar. - Ketting los gehaald en het ketting tandwiel draait in schokken mee bij stationair draaide motor (neutraal) Als je de as in neutraal met de hand tegen houd voel je duidelijk dat hier iets aan haakt (klopt ,tikt) Is er iemand waar dit misschien bekend in de oren klinkt of me alvast in de juiste richting kan wijzen??? Ik vermoed dat het blokje terug zal open moeten maar wil hem natuurlijk niet op onnodige kosten jagen. Alvast bedankt om het meedenken ! |
Peter: Hi John! Welkom op ons (nieuwe) forum en je probleem klink mij enigszins bekend van meer dan 10 jaar geleden wat een toenmalige vriend had. En dat was dat er een tand was afgebroken van een van de versnellingstandwielen. Kijk eens wat je hoort of voelt als je de bougie verwijderd en de bak in z'n 3e versnelling zet. probeer dan de motor te draaien door aan het achterwiel te draaien in de rijrichting. Liefst met de hand, dan kan je eventuele gaten (doordat een tand mist) wellicht beter voelen. Je hebt het over een revisie. Is dat door jullie zelf gedaan of door je neef zijn vader, een x tijd geleden? Is er toen ook mee gereden? Als het krukaslagerspeling is, dan zou je in alle theorie een evenredige hoeveelheid getik moeten horen en je geeft zelf al aan dat het in twee versnellingen duidelijker hoorbaar is. Je geeft aan dat met koppeing in of uit je bijna geen verschil merkt, dus speling op de koppeingsmoer sluit ik uit. |
Alvast bedankt om de snelle response ,dat word zeer gewaardeerd. Wel , revisie is een woord dat snel in de mond word genomen natuurlijk De vriend van men neef zijn vriend enz... zou dat wel even fixen , je begrijpt wel hoe die dingen gaan. Eenmaal gebeurd zou het blokje ( vrij )goed hebben gedraaid (zonder bij geluiden) Na een 5 tot 10 km rijden zou het probleem plotseling zijn opgedoken (dat is althans wat ze mij vertellen) -Ik heb de test net even gedaan ( 3é versnelling) en koppeling ingetrokken zodat die net grijpt en je met het achterwiel kan draaien. Er is dan duidelijk bij elke rotatie van het ketting tandwiel op het zelfde punt een weerstand (haakt) te voelen. In de andere versnellingen is dit niet of geringer waarneembaar. Ik veronderstel dat er niet anders opzit als opengooien en die versnelling eens bekijken. Als je dingen zelf uit elkaar haalt weet je meestal hoe het er normaal terug in hoort te gaan. Het probleem hier is dat er mogelijk hier of daar al een shim is vergeten. Alvast bedankt om de exploded view , kan ik straks wat gaan puzzelen |
Peter: Ik begrijp helemaal hoe dat soort dingen gaan en soms gaat het goed, soms gaat het wat minder goed. Overigens neem ik wel aan dat het meerdere weerstandspunten zijn per omwenteling van het wiel, toch? Anders zit het probleem ergens anders. Houd er rekening mee dat de scan van een SS manual is, maar ik heb hier een partslist voor je van de CD50: 4-stroke.net/download/parts-lists/428-pa...-for-honda-cd50-1970 Ik ben benieuwd! |
John: Ik heb hem uit elkaar en een eerste zaak wat me opviel is dat er blijkbaar wat gerommeld is met die derde versnelling. De drie zijdelinkse nokjes aan de zijkant heeft men bewerkt met een slijpschijf of derg. De enige verklaring wat ik hier voor kan bedenken waarom je zoiets zou doen is dat er misschien het foute tandwiel voor besteld geweest is en dit passend willen maken |
De drum met de schakelvorken ziet er ook vrij nieuw uit , heb je hier verschillende soorten in ? |
Peter: Hey John, De schakelvorken zien er inderdaad nog als nieuw uit en dat versnellingstandwiel is wel creatief gedaan haha. Ik zie echter alleen nog niet echt een reden voor het vermelde probleem... Heb je zelf een idee? Partslist, pag. 35, onderdeel 6 is een 20 tands tandwiel, wil je dat ik morgen even voor je kijk of ik het in mijn tandwielenbak heb liggen? |
John: Ik zie zelf ook niet direct wat nu eigenlijk de grote oorzaak van het ratel probleem is. Ik heb alles zo wat uit elkaar gehad en zo goed als kan de staat en werking ervan gecontroleerd en het enige wat niet koosjer lijkt is dat 3é vers. tandwiel waar wat mee gemorreld is. Raar want als je het blokje had horen draaien zou je gedacht hebben dat er echt wel wat meer aan de hand was. De rest is zelfs naar mijn oordeel in een meer dan goede staat. Het was dan ook het meest hoor en voelbaar in de 3é versnelling dus ik ga ervan uit dat hier het probleem zit maar zeker ben ik niet. Het zou meer dan COOL zijn als je zo vriendelijk zou willen zijn om even in je tandwielbak te kijken. Alvast bedankt ! |
Peter: Ik heb in de bak zitten spitten maar dat tandwiel niet kunnen vinden. Ik weet zeker dat ik het heb, maar dam moet het in een andere bak liggen. Wat voor mij even zou helpen is dat je het tandwiel even van beide kanten fotografeert. Dat werkt voor mij toch beter met zoeken dan een pagina uit een parts list. Bergen van dat spul, maar voornamelijk kleppenstep |
![]() |
![]() |
Overigens ben ik er ook achter gekomen dat die vreemde afgeslepen kanten wel eens normaal kunnen zijn. Heel waarschijnlijk is het gewoon schakel slijtage! Ziet u? |
![]() |
Dus uiteindelijk moet je toch nog eens even puzzelen over dit probleem en monteer de schakelassen eens in 1 helft (dat moet volgens mij kunnen) en draai er dan eens mee. Mocht je willen dat ik toch weer even in de bak duik na je foto's, dan wordt dat pas Maandag want ik ben dit weekend bezetzt! |
John: Ik heb al een aantal pogingen in één carterhelft gedaan maar daar wil die niet lekker in draaien ,misschien omdat alles niet netjes op zen plaats word gehouden. Dan maar beide carterhelften met bak( zonder krukas) in mekaar en ook dan maakt die nog steeds geen soepele indruk , een rotatie draait die goed en dan haakt die weer ergens achter... Er is in ieder geval duidelijk iets fout met die versnellingsbak want verder is het blok leeg. Ik kan alleen niet uitmaken wat er nu juist aan schort. Ik heb al honderd en een keer de technische tekening overlopen , gecheckt dat alles mooi op zen plaats zit tandjes geteld ,assen gemeten ,afstandringetjes ....enz. maar ik zie daar gewoon helemaal niks aan verkeerd als dat tandwiel waar aan geslepen is. Nu is de eigenaar daarstraks langs geweest en vertelde dat hetzelfde probleem de aanzet was tot de vorige revisie ,het probleem is dus niet weg geweest. Hij bevestigde dat ze inderdaad aan dat tandwiel geslepen hebben in een poging de zaak wat soepeler te laten draaien. Doet me denken , als ze toen al een probleem hadden met die bak dan lost waarschijnlijk dat ene tandwiel de zaak ook niet op. Misschien beter om gelijk de hele bak te vervangen door een goed exemplaar. |
Peter: Hebben die CD's eigenlijk glij- of naaldlagers in de bak? |
Peter: Is er nog nieuws? |
John: De werken hebben stil gelegen ,ben een weekje op vakantie geweest. Ik heb in tussen tijd alvast wat onderdelen besteld zoals nieuwe koppelingsplaat + veren , schakelwalsplaatje , pakking setje enz... De versnellingsbak zou ik willen vervangen door een goed compleet exemplaar , hier en daar een tandwiel vervangen zal ook wel kunnen maar het lijkt me beter dat die dingen bij elkaar blijven (op mekaar ingelopen) Deze CD heeft gewoon glijlagers , zitten in de beide carterhelften geperst en zien er nog vrij goed uit maar ik vroeg me al af of ze verkrijgbaar zijn en of ze makkelijk te vervangen zijn? |
Peter: Ik hoop dat je van je vakantie genoten hebt en zo te lezen wordt het een complete revisie! Wat betreft die lagers, geen idee of je dat kunt bestellen en wellicht dat ze er uit te persen zijn, maar om zo ver te gaan, lijkt me wat over de top. Ik heb het zelf nog nooit hoeven doen, tenminste. |
John: Blokje hangt er van vandaag terug onder en draait zoet! Het bleken uiteindelijk dan toch de tandwielen van de 3é versnelling te zijn die het geluid veroorzaakten. Het grotere tandwiel (nr. 8 secondaire as ) had twee kromme tanden , met het blote oog bijna niet zichtbaar maar als je de tandwieltjes over elkaar rolde voelde je op een bepaald punt dat er een hapering in zat. Bij closer inspection bleken de tandjes op dit punt niet helemaal goed meer in elkaar te passen. Opmerkelijk hoe zo'n minieme afwijking voor zulke herrie kon zorgen. Probleem verholpen en gelijk nog wat andere zaken die buiten tolerantie vielen aangepakt dus hopelijk weer goed voor een volgende 10 jaar CD pret. Nog zeer bedankt voor het meedenken! Groeten, John |
Feel free to post a comment if you want to add something to the discussion!