This site uses cookies to help us provide quality services. Using our services, you consent to the use of cookies.

[Forum] Framenummer en Bouwjaar voor Honda CD50

Christiaan Pothoven: Ik heb een CD50. Framenr CD50-180xxx Binnenkort registratie voor kenteken bij RDW. Ik zoek bewijs van bouwjaar. Kan nergens iets vinden over deze serie. Please help to find build year of this Dutch CD50.
PB van Geelen: Welkom Christiaan! Ik van veel modellen een soort van lijst, maar nog niet van de CD50. Als ik ervan uitga dat het om een Nederlandse CD50 gaat, dan zou je het jaar eventueel ook kunnen baseren op het zogenaamde B-Nummer dat ingeslagen is op het balhoofd of bij je framenummer. Tevens is het ook mogelijk dat het slechts een sticker is wat op het balhoofd is geplakt. Neem eens een kijkje hier: https://4-stroke.net/library/b-nummer-identificatie
PB van Geelen: 

Een CD50H (Nederland) is gebouwd vanaf frame nummer: CD50-167452~

Het B-Nummer Stempel of Sticker moet dan een van de volgende B nummers hebben.
CD 50 B1110 Bouwjaar volgens RDW: (vanaf) 1971-1972
CD 50 B1124 Bouwjaar volgens RDW: (vanaf) 1971-1972

Nu is er iets speciaals met deze sticker: Voor 1972 was een sticker toegestaan en vanaf 1972 was het verplicht om een stempel in te slaan. Dit betekend iets heel belangrijks voor jou, gezien jou b-nummers precies in deze jaren valt.

Als je pertinent zeker weet dat er geen stempel op je balhoofd of naast je frame nummer staat, dan had je frame een sticker. Dus kan je ervan uitgaan dat je CD50 van 1971 is.

Je geeft aan dat je frame is overgespoten en als dat dik genoeg is gebeurt, dan kan het zijn dat het stempel niet meer zichtbaar is. In dat geval zou ik een sticker afdrukken met het b-nummer. Hoe je aan een sticker komt? Wij zijn de enige met een template hiervoor, het enige wat jij nodig hebt zijn watervaste stickers en een laserprinter. (zie bijlage)

Nu is het nog uitzoeken welke van de twee je nodig hebt. Hier heb ik geen info over, anders dan dat ik vermoed dat B1110 uit 1971 komt en B1124 uit 1972 en verder. Sterker nog, onderaan mijn lijst geef ik aan dat de B1124 bij 1972/73 hoort.

Ik heb mijn boeken er nog op nageslagen om nog meer hints te vinden, maar dit is het wel zo'n beetje.

Christiaan Pothoven: Dank voor de info. Er zat een plaatje gepopt. De gaatjes zitten er nog. Dus dan neem ik aan dat dat de sticker was en kan ik vervangen. Neem aan dan type B1110. Klopt dit? Of kan B1124 ook?
PB van Geelen: Heb je dat plaatje nog? En kan je een foto maken van de plek waar dat plaatje zat? In ieder geval zal het typekeurnummer geen metalen plaatje zijn geweest, maar een sticker of een in het frame gestempeld keurmerk.
18529d69 f250 43d4 8798 8a5
En ik zou ervan uitgaan dat met een sticker de honda van 1971 is en als er een stempel in staat van 1972. En logischerwijs zou de B1110 bij 1971 horen en de B1124 bij 1972. Het blijft een gok maar meer informatie zal je niet vinden. En je hebt nu een goed onderbouwde gok waarmee je naar de RDW kunt.
Oplopende B-Nummers versus Jaartallen
1970-1971	B0101 tot B0145
1971-1972	B1101 tot B1138
1972-1973	B1201 tot B1235
1973-1974	B1301 tot B1346
1974-1975	B1401 tot B1415
1976	        B1501 tot B1601
Christiaan Pothoven: Dank. Ik heb het plaatje helaas niet meer, is denk ik bij stralen verwijdert. Wel een foto. Hierop is te zien een overgeschilderd plaatje die gepopt is.
plaaje
Wim: Ja dat lijkt mij gewoon het ID plaatje met typenr, framenr en nog wat geneuzel. Het frame nr is echter ook nog ergens ingeslagen in het frame. Mischien vind je daar ook het ingeslagen NL B nummer.
Christiaan Pothoven: alleen framenr is ingeslagen. Type niet. Maar ik kom er nu wel uit hopelijk. Dank voor hulp allemaal.
Goldie: Ik zeg rdw heerenveen en zeker niet zwolle. Succes!
Christiaan Pothoven: Vanmorgen naar de RDW, spannend. De RDW man nam de brommer aan en gaf aan dat we achter het scherm konden wachten. Ik vroeg of we erbij mochten zijn maar dat mocht niet. Ik was er niet blij mee, maar wachtte geduldig af. Bleek dat hij rustig koffie ging drinken en met een collega kletsen. Uiteindelijk even met een lampje gekeken naar het framenummer en moterbloknr en toen was het in orde. Geen test, geen rollerbank, niets van dat. Bijzonder maar blij dat de brommer een kenteken heeft. De brommer ziet er natuurlijk topfijn uit. Rdw nieuwegein overigens.
Wim: Mooi dat het zo snel gelukt is. Nu lekker rijden of ga je eerst opknappen? NL B- nummer is ook niet meer nodig voor brommers ouder als '98. Foto's?
Christiaan Pothoven: Opknappen is al helemaal gebeurd
2016 02 2209.36.59
2016 02 2209.37.07
2016 02 2209.38.22
2016 02 2209.38.30
Goldie: Gefeliciteerd! Wel extra spannend, keuren als hij al opgeknapt is.
PB van Geelen: Da's een hele knappe CD! En goed te horen dat het (zo eenvoudig) is gelukt!!
Wim: Heel mooi. Goed opgelost zo dat fietskettingkastje, dop in het gat en voetsteunen.

Feel free to post a comment if you want to add something to the discussion!

Please log in or register for free to comment!