[ongerelateerde brul] Die Honda SS rijder in Hilversum op de Diependaalselaan had wel even mogen groeten!! :whoa: [/ongerelateerde brul]
Zoals sommige Zoomerrijders al was opgevallen was mijn SS-je een beetje aan het roken en daar was ik al van op de hoogte en ook van een druppeltje zweet hier en daar. Echter na mijn ritje van vanmiddag zag ik dat de olie zo'n beetje overal uit de kop en cilinder kwam lopen, dus vond ik het wel eens tijd om de pakkingen te vervangen.

De lekkage is duidelijk

Onderkant

Gebroken klepveren
WAT DOEN DIE RESTANTEN VAN DIE GEBROKEN KLEPVEREN DAAR? Hoor ik je vragen! :omg:
Wel, ik ben ooit eens naar Andorra gereden met wat vrienden en na Parijs begon mijn motor wat slechter te lopen. Ik kon niet meer hard doorrijden wat de nodige frustratie veroorzaakte. Toch gewoon doorgereden en ook nog thuisgekomen na de reis. Om een lang verhaal kort te maken, een jaar na de rit besloot ik toch eens even de boel nader te onderzoeken en het bleek dat een van mijn klepveren was gebroken. Dat is nog ergens terug te vinden op het forum. Echter was ik niet secuur genoeg met schoonmaken en deze restanten zaten in de drek vastgeklemd in de onderste klepdop. Slordig slordig... Maar genoeg hierover, verder met de foto's!

Zijkant eraf

Andere kant eraf

Bovenkant los

Beetje zwart kan geen kwaad

Zuiger is mooi schoon

Binnenkant van de kop lijkt ook mooi schoon te zijn

Zo, nokkenas er uit. Ja, dubbel gelagerd, stage 2

Mooi ding he? Geeft lekker veel koppel

Wel wat slijtage zichtbaar

Dit is het Bovenste Dode Punt en zoals je kunt zien komt de zuiger niet helemaal boven

Zuiger ziet er ook nog knap uit, maar veren zien er versleten uit

Krukas met halve wangetjes... vroem vroem!

Zo, de spullen zijn grotendeels schoon

En alle losse spulletjes ook!
Morgen weer verder met de nieuwe pakkingen :D
hoeveel kilometer heb je met die zuiger gedaan :whoa: hij ziet er zo schoon uit niet zwart geblakend of zo
Ik heb die zuiger in 2008 gemonteerd en sindsdien plm 3000km gereden denk ik. Niet zo veel dus.
http://www.4-stroke.net/forum/index.php/topic,4589.msg59021.html#msg59021
Maar ik moet er wel bij zeggen dat deze wel goed hard knalt in de cilinder, dus veel kans op aanslag is er niet ;)
ik ben niet in hilversum geweest maandag, dus ik was het niet :smile:
Vandaag weer eens verder gegaan met het beurtje want het begint nu echt te jeukeeeeeeen.
Het begon al goed toen de distributiekettingspanner er uit donderde het het blok zo goed als leegliep omdat het schuin stond.
Dus even een "BP" vlekje wegmoffelen met kattengrit.

Olievlek!
Kop ketelsteen uitgehakt en schoongemaakt. Pakkingrestanten met een borstel tol verwijderd en afgewerkt met watervast schuurpapier.

Kantje één

Kantje twee
Maar er was gedonder aan de horizon! Niet omdat er een snor op een motorfiets aan het rondrijden was, maar omdat er onweer aan zat te komen!!!

Schip met zure appelen, iemand?
Dus nog even de zuiger monteren en de cilinder er op schuiven. Maar de storm ging sneller dan verwacht, dus het was rennen geblazen om de boel binnen te zetten.

Nieuwe zuigerringen zitten straaaaaaak.
Tijd om de kop er op te zetten. Lekker in de verse olie.

T'is eigenlijk net chirurgie he? xD

BOOOEEEEM, rake klappen van moeder natuur komen er aan!
Hij is bijna klaar, vrijdag avond weer verder zodat ie klaar is voor het weekend.

Geboren tijdens een onweersbui. Dat voorspelt veel goeds :grin: :grin:
Lekker bezig Peter.
Nu ik je foto's weer zag, dacht ik.......m,n SS moet er ook aan geloven!
Ik ben vanaf de 30e weer thuis, dus moeten we maar even een afspraak maken.
Geen probleem, breng het blokkie maar langs met een set nieuwe pakkingen, zuigerringen en een litertje olie en dan issie in een uurtje, anderhalf uur weer klaar als alles meezit :D
Ben de 30e weer thuis, en ga dan meteen spullen bestellen.
Maar......kom dan wel met de hele SS, ik heb namelijk geen auto.
;)
Zo, opgestaan om 6:30 en begin alweer een beetje boven jan te komen, en het was een goed teken dat op het moment dat ik de radio aanzette Bill Withers met Lovely Day ten gehore kwam. Vandaag maar eens een stukje rijden denk ik! :D
Citaat van: stekel op vrijdag 25 mei 2012 - 17:56
Ben de 30e weer thuis, en ga dan meteen spullen bestellen.
Maar......kom dan wel met de hele SS, ik heb namelijk geen auto.
;)
Da's alleen maar goed, dan mikken we direct de hete olie er uit want dunne olie neemt meer eventuele rommel mee!
Vergeet ook niet om een nieuwe bougie mee te nemen, maar niet een van €13,95 ;)
Voordeel van vroeg opstaan is vroeg klaar zijn en beginnen met een koele dag.
Honda is nog niet gestart, dat doe ik de buren nog even niet aan ;)
Net terug van een lekker ritje en ik ben nog niet tevreden hoe hij rijd. Ik denk dat dit ligt aan de nokkenas die ik standaard één tandje vooruit zet. Maar gezien mijn CDI systeem ook aan voorontsteking doet denk ik dat ik voordat ik mijn pakkingen verving de nokkenas op de normale positie had afgesteld. Wellicht werkt het nu elkaar tegen.
Blokje moet nog even afkoelen en wellicht vanavond nog een klein ritje met de nieuwe afstelling :D
Even de kleptiming op standaard gezet en MIJN GOD WAT GAAT DAT NU HARD.
Ik beschouw deze klus als klaar, want ik zie geen olie druppels meer op de straat en het vermogen is werkelijk té gek! xD
Knap gedaan Peter ;) Hoe hard gaat ie dan? Ps mijn kleptiming staat goed. Deze week gaat de carburateur uit elkaar en krijgt dan een speciaal bad.
Gave velgen/spaken heb je! :durr:
Dank je wel! En hij gaat tussen de 90-100km/u. Kan nog wel harder maar dan moet ik nog even verder spelen met de tandwiel verhouding. En nu komt het, 95% van de tijd rijd ik er gewoon 50 mee. Hard zat en minder hard werken. :hurr: Dus ik ga nog even een busje boven de gasschuif plaatsen en hem zo legaal begrenzen zonder het geweldige koppel kwijt te raken.
De wielen zijn van Thais "fabrikaat" waarvoor ik tot 04.00 in de ochtend op moest blijven om op te bieden! 72 Stuks per velg en ze kunnen allemaal vervangen worden want de roest is er in gekomen. Een klusje wat ik maar laat doen en niet zelf mee ga lopen hannesen denk ik. :)
Sweet! Ik kom net terug van Leertouwer....
Het is dat je er nog onderdelen kan krijgen......maar wat een scooterzaak is dat geworden zeg...
Maar goed.....olie boot nummer 2 is in aantocht.
Mijn SS-je dus...
Ik bestel alleen nog maar onderdelen online bij leertouwer. Als je vroeg besteld heb je het ook vlot in huis!
Dat doe ik ook maar voortaan.....
Maar goed....eens kijken hoe m,n SS reageert met een 16mm na de revisie.
Hopelijk heb ik dan net even meer "oempf" tegen de wind in.
Heb je je nokkenas nu dan honda-standaard ?
Anders laat je hem de boel dus eerder bedienen ?
Heeft dat ook nut met een standaard carb ?
Misschien is dat bij Peter van toepassing.
Ik heb gewoon een standaard setup maar ga er nu een 16mm carb onderhangen.
Nokkenas is gewoon op tijd en de ontsteking iets vervroegd.
Volgens de kenners heb ik dan iets meer kracht....maar dat is natuurlijk afwachten.
We kunnen altijd proberen de nokkenas timing één tandje te zetten.
Ik ben altijd in voor een geintje....dat weet je!
Als het maar lekker loopt.
Ik maak geen grappen over het afstellen van blokken! :omg:
;)
Succes heren.. Ik ga ook maar eens kijken of ik dat vervelende probleempje kan oplossen wat betreft mijn SS50. ;)
Citaat van: Peter van Geelen op donderdag 31 mei 2012 - 15:42
Ik maak geen grappen over het afstellen van blokken! :omg:
;)
Sorry meneer....
Ik bedoel dus.....we gaan kijken of we het maximale er uit kunnen halen.... :kaboom:
(en ik kom er net achter dat ik nog zuigerveren moet halen)
M,n boodschappen lijstje tot nu toe:
Pakkingset compleet origineel Honda.
Bougie (niet de dure)
Spruitstuk 16mm
Carburateur 16mm
Nieuwe klepdoppen.
(Rein....succes, het komt goed)
Ik geloof dat ik mijn zuigerveren wat lomp heb ingereden want hij rookt een beetje :hurr:
Ik ga morgen weer langs Leertouwer, voor zuigerveren.
Geef de maten maar door...., dan neem ik ze wel mee voor je.....
52 hele millimeters :grin:
Ok 52mm, staat genoteerd op het brieffie. ;)
Dank je wel!
Intussen de zuigerveren in huis.....ook die van Peter.
Maar ik moet even wat kwijt over Leertouwer.
Voordat ik eenmaal aan de beurt was................was ik ruim een 40 min. verder door wat jochies die 2 takt scooter meuk kwamen halen.
En iedere keer maar de boel omruilden omdat het te duur was.....(zucht)
Jammer dat die zaak ook in het "plastic" zit (scootermeuk)
Toen ik eenmaal aan de beurt was, vroegen ze 2x de maat van een standaard zuiger van een SS-50 :kaboom:
Er waren meer 4 takters die liepen ook te mopperen over de "snelle" service.
Dat was voor een paar jaar terug wel anders...
Ik bestel wel online voortaan!
klopt, erg lang wachten daar altijd.
ze weten weinig over 4-takt, of je moet net de goeie persoon treffen.
Heeft die Leertouwer veel in huis en wordt er ook geleverd in België ?
Ik moet nog veel bestellen voor men noof, en ben een beetje de online-shops aan 't afschuimen om alles te kunnen krijgen.. Tot dusver heb ik Coos Matsers en Loef gevonden.. En dus nu deze :)
Probleem bij Leertouwer op dit moment is dat er maar 2 mensen rondlopen
die echt wat van 4 takt onderdelen weten.
Al het andere volk achter de balie weten er helaas geen bal van.
Wanneer je het vertrouwen hebt en je mag zelf boven snuffelen tussen de gebruikte onderdelen dat slaag je vaak en kom je met iets moois voor weinig thuis.
Als het uit het magazijn van nieuwe onderdelen moet komen moet je het zelf dubbel controleren.
Laats kwam een maatje van mij daar vandaan voor een nw bougie voor z'n SS, had ie er 1 voor een 2 takt meegekregen :TT:
Wanneer je precies weet wat je nodig hebt kan je het prima online bestellen. Of kijk eens bij www.Rovaza.nl