• Welcome to 4-Stroke.net Honda viertakt bromfiets en motorfiets forum - Honda four-stroke moped and motorcycle forum.
 

Nieuws:

***** ATTENTION / ATTENTIE *****

THIS FORUM IS CLOSED AND MADE READ ONLY!
THE NEW FORUM CAN BE FOUND HERE: https://4-stroke.net/data-archive/forum-archive-2015-2017
All users have been migrated to the new forum, so go and have a look!
---------------------------
DIT FORUM IS GESLOTEN EN ER KAN ALLEEN GELEZEN WORDEN!
HET NIEUWE FORUM IS NU HIER: https://4-stroke.net/data-archive/forum-archive-2015-2017
Alle leden zijn gemigreerd naar het nieuwe forum, dus ga een kijkje nemen!

Main Menu

installatie electronische ontsteking ss50 blokje

Gestart door Tobias, donderdag 04 december 2014 - 16:11

« vorige - volgende »

Tobias

Ja, heb ik gevonden. Deze is dat.
http://www.4taktwinkel.nl/Verloop-bus-krukas-met-6v-tap-12v-tap-incl-spie
maar goed, dat is weer 40 euro, komt accu nog bij, kabelboompje, etc etc. Als er dan ook nog een ontstekingskap bij moet komen en op den duur een CDI met begrenzingmogelijkheid. Wordt het allemaal een dure grap. Ik moet het even op een rijtje zetten wat het slimst en het goedkoopst is. Als ik over mn chagrijn heen ben  ;)

En als ik toch geld ga/moet uitgeven, dan misschien maar beter een ontsteking voor 6v tap..

Die 12v tap ontsteking die ik nu heb, is dat min of meer dezelfde als op bamiblokjes, ook 125cc? Ik heb wel wat verotte bamiblokjes in mn omgeving van vrienden.

Goldie

Het is inderdaad een heel gedoe,

gewoon met punten blijven rijden, zo vreselijk is dat ook weer niet, beetje old-school, maar er rijden er zat (probleemloos) mee rond. Enige goede reden vind ik dat 12v betere verlichting heeft, maar je hebt toch een winter/donkere dagen Scoopy  8)
MotorDax '72, Chaly '74, Dax '75 in opbouw, Dirty Harry C90 '76, Gorilla '79-'81

Laatste project: Z90A K2 Mad Max '70

wim

Als je nieuwe punten en condensator neemt en af en toe een heeel klein likje vet op de nok, dan gaat zo'n setje toch wel 10000 km mee.

Gr. Wim.

Tobias

hij doet het momenteel ook prima, maar wilde uit voorzorg nieuwe punten en condensator plaatsen (wat ik weet niet hoe oud die zijn) en mn accu is dood, dus dit leek me een mooi moment om over te stappen op CDI. Voornamelijk voor de betrouwbaarheid en de mogelijkheid tot een in/uitschakelbare begrenzer. En natuurlijk weer een beetje minder onderhoud.

schwantz34

Het is inderdaad de 2e Verloop bus die is geplaatst, de 1ste is te klein, en heeft geen uitsparing voor de Spie.
Een Accu hoeft niet duur te zijn, 12V 4A is ruim voldoende, en die past normaal in je frame.
Kabelboompje is opzich niet nodig, ik heb de kabels direct in het cdi stekkertje gestoken.

Ontstekingskap kan je het beste een van een Benly voor nemen, deze zijn ook niet erg duur, en misschien wel 2e hands te vinden.
Aansluiten is zo gedaan, en het werkt vanaf de 1ste kick. ik wil niet meer terug naar punten in ieder geval!

Tobias

Okee, electronische ontsteking avontuur deel 2!

Samen met een vriend een Jincheng Singa (gorilla) gekocht. Ik het blok, hij de brommer.
Ik heb nu dus een 12v ontsteking voor 6 volt tap die past zonder t carter aan te hoeven passen.
Leek me toch de netste oplossing.

past deze accu in mn CD frame?
http://www.4taktwinkel.nl/Accu-12-volt-4-amp%C3%A8re-gel

Heeft iemand ervaring met die knipperrelais met piepje? Is dat een superirritant hard geluid of wel handig?

Los van het kabelboompje tussenstukje nog andere stekkertjes oid nodig? Ik maak het graag zo dat het gemakkelijk terug te bouwen is.

bedankt weer


schwantz34

Accu moet gewoon passen, is wel krap aan, maar in mijn SS frame past het ook.
Je moet denk ik alleen nog wat kabeltjes verlengen voor aan de Spanningsregelaar. Maar dat ligt er natuurlijk aan waar je hem monteerd.
ik heb hem zelf onder de buddy in het frame gehangen. daar hangt hij in de rijwind die door het frame heen blaast en word hij goed gekoeld.

Tobias

Ik had bij Coos wat spulletjes besteld. piepklein accutje gekregen en een nog iets uitgebreidere draadboom.

Had een hoop gedoe met het vliegwiel en /of spie. Hij bleef speling houden, uiteindelijk een vliegwiel van een ander gepikt en geen probleem. Ik denk dat het met het spietje in combinatie met het vliegwiel te maken heeft. 2 verschillende spie's geprobeerd. Die er op zat en die op t jincheng singa blok zat (dat blok liep trouwens prima en zonder speling).

Verder twijfel ik over de bedrading rondom de accu. Daar kwam ik wat nijverigheid van de vorige eigenaar tegen. zit aangesloten met: Een witte draad uit de draaboom, verlengt met zwart(?). En een rode. Op welke kleuren hoort de zekering te zitten? Dat zat vreemd met een dubbele stekker.. Iemand die uit zn hoofd weet hoe dat hoort te zitten?
Ik snap electrische schema's amper. Ben al heel trots dat ik zover ben gekomen..  ;)

Ik had natuurlijk even fotos moeten maken, maar kreeg een stevige ongeduldigheids aanval op een gegeven moment.

Dan nog iets: als ik het licht aan doe, gaan de toeter en de knipperlichten veel veller.

Bij motor uit en contact aan, doen de knippers en de toeter niets. Apart of niet?

Ben redelijk zeker dat de bedrading (bijna) goed zit. Even opletten of de accu wel goed bijlaadt..

Verder werkt alles dus gewoon wel prima. Lijkt wat smoother en gelijkmatiger op te trekken en dat licht! Heerlijk!

schwantz34

De zekering hoort op de rode draad vanaf de accu, dit kun je nakijken op het draadschema van de SS50 (te downloaden op de main site, www.4-stroke.net)
Toeter en knippers horen het wel te doen op de accu, het licht verder niet.
Download even een draadschema en loop het allemaal even na. je zit in de buurt!

Tobias

Ok bedankt. Die loop ik even na.

Bij koude motor heeft ie ineens moeite met starten. Met de puntenontsteking nooit moeite gehad. Startte zelfs onder t vriespunt zonder te choken en nu trap ik me een ongeluk. Het lijkt met carburatie te maken hebben, maar daar is niets veranderd. Als ie start loopt ie ook heel mooi stationair en rijdt ook super.

schwantz34

Bij mij start hij ook wat moeilijker met cdi dan met puntjes.
Bij mij werkt het om meteen vol te choken, dan start hij aardig snel.
Naar mijn idee moet eerst het stroompje goed door de cdi unit heen gaan voor de brommer echt wilt starten.

Inderdaad een beetje Raar, maar als het eenmaal rijdt is het super!