• Welcome to 4-Stroke.net Honda viertakt bromfiets en motorfiets forum - Honda four-stroke moped and motorcycle forum.
 

Nieuws:

***** ATTENTION / ATTENTIE *****

THIS FORUM IS CLOSED AND MADE READ ONLY!
THE NEW FORUM CAN BE FOUND HERE: https://4-stroke.net/data-archive/forum-archive-2015-2017
All users have been migrated to the new forum, so go and have a look!
---------------------------
DIT FORUM IS GESLOTEN EN ER KAN ALLEEN GELEZEN WORDEN!
HET NIEUWE FORUM IS NU HIER: https://4-stroke.net/data-archive/forum-archive-2015-2017
Alle leden zijn gemigreerd naar het nieuwe forum, dus ga een kijkje nemen!

Main Menu

Project Novio

Gestart door Stefan, donderdag 24 mei 2012 - 09:28

« vorige - volgende »

Peter van Geelen.

Da's wat lastig uit te leggen dan, maar aangenomen dat je alle stelschroeven nog hebt liggen, is het een kwestie van de binnen- en buitenkabels zodanig aan te leggen dat ze nergens klem kunnen komen te liggen en geen invloed kunnen ondervinden van sturen. Het is namelijk bijzonder lullig als je ineens remt als je bijvoorbeeld je stuur naar rechts draait omdat je kabel te kort is.

Achterrem:
Stel, je stelbus zit aan de kant van de remplaat; Wat ik dan meestal doe is de stelbus helemaal indraaien en dan één of twee slagen uit. Vervolgens steek ik de vaste ton in het oog van de remhendel en duw de buitenkabel in de handremhendelhouder (weet even de officiële naam niet meer). Daarna ga ik met een mooie boog richting mijn balhoofd en leidt de kabel tussen het stuur door naar de eventuele kabelklem die op het frame gelast zit. Nu weer ik het bij een Novio niet meer zeker, maar misschien is er een opening waardoor je nu binnendoor verder kunt naar achteren.
Als je een nette manier hebt gevonden om de kabel naar achteren te leiden, dan steek je de binnenkabel door de stelbus en de buitenkabel steekt blijft vervolgens in de stelbus haken. Stelbus in de ankerplaat (of remplaat) zetten en nu de losse ton erbij pakken. Steek de binnenkabel door de losse ton en leg de ton in de remhendel op de ankerplaat. Duw nu de ton een beetje in de richting van de stelbus om het overgrote deel van de speling op te vangen en draai de losse ton nu voorzichtig dicht/aan. Controleer nu of je rem niet aanloopt maar knijp niet je handremhendel in. Als er nog wat speling uit kan, draai dan de losse ton wat los/open en maak de speling nog wat kleiner.
Waarom niet met de stelbus? Die heb je op een later tijdstip nodig om de nieuwe speling eruit te krijgen.
Ben je tevreden? Draai dan de losse stelbus goed aan/vast en ga een remtest doen. Pas als je helemaal tevreden bent, knip je het restant van de binnenkabel er af. Houd wel 2-3 cm over indien je wellicht later nog wat moet bijstellen!!

Ik heb nog wat plaatjes bijgevoegd, in de hoop dat het je wat helpt :)
Succes!
Dit account is verplaatst naar een ander account. Gebruik het nieuwe account om een PM naar mij te sturen. Dank je wel.

Stefan

#61
Na een half jaartje winterslaap, komt deze terug tot leven voor het finale hoofdstuk :)

Wat nog rest, de bekabeling en ketting !

Ik zit dus nog steeds vast met de remkabels, ik heb 't nog nooit gedaan en snap er eerlijk gezegd niet veel van... Helaas zijn de originele stelschroeven zo verbogen dat ik deze ook niet meer kan gebruiken, maar deze kan ik nog wel bestellen (zijn m6)..
Eerst en vooral heb ik gezien dat op men gas & rem hendel (de rechtste dus) geen schroefdraad zit (om de stelschroef in te draaien), terwijl dit wel het geval is in de linkse.. Kan dit ?
Ik heb de setjes van Magura



Nu heb ik dit teruggevonden van de originele stukken, lijkt me ook stelschroefachtig (mooi woord toch)



zo heb ik er wel maar 1 helaas..
Kan ik deze gebruiken ?

Ik ben van plan om deze aan te schaffen, maar veronderstel dat deze enkel te gebruiken zijn aan de hendel ? Of kan ik deze voor onderaan ook gebruiken ?


Wordt een beetje  :dizzy: van

Peter van Geelen.

Er is een webwinkel waarbij je alle kabels, tonnetjes en steldelen kunt kopen, maar ik ben de link kwijt... :jeez:
Stond volgens mij ergens hier op het forum en ik zal proberen deze voor je terug te vinden!
Dit account is verplaatst naar een ander account. Gebruik het nieuwe account om een PM naar mij te sturen. Dank je wel.

Peter van Geelen.

Dit account is verplaatst naar een ander account. Gebruik het nieuwe account om een PM naar mij te sturen. Dank je wel.

Stefan

#64
Citaat van: Peter van Geelen op donderdag 20 februari 2014 - 01:03
Het kon niet makkelijker haha: http://www.cable-shop.nl/index.html

Super ! Bedankt Peter !  :smile:

Maar ik vraag me nog steeds af waarom er geen schroefdraad in men linker-remhendel zit ?

Dennis

Citaat van: Stefan op vrijdag 28 september 2012 - 16:51
.......


Nu had ik een speciaal productje gekocht voor roestverwijderen, dus moest ik 't toch ff proberen natuurlijk..Ik ben nu eenmaal een chemicus van opleiding :).  Zoals je kan zien is de onderste stang nog onbehandeld, de bovenste heeft 't al een beetje op zich gehad.. Maar kijk wat er gebeurt als ik het productje voor een minuutje laat inwerken en dan afwrijf met een sponsje..
.....


Dag Stefan,
Al even geleden dat er nog iets werd gepost in dit topic, maar ik ben toch benieuwd welk productje je hebt gebruikt als roestverwijderaar?
Ik heb zelf ook roestige onderdelen die wat TLC kunnen gebruiken. Jouw reslutaat ziet er goed uit!
Thx alvast voor de tip!
D.

wim

Anders ga je toch electrisch ontroesten met accu, draden, vat water, schep soda, en wat stukken ijzer als tegenpool.
Google t maar eens!

Gr. Wim.

Peter van Geelen.

@Dennis: Gezien hij chemicus is, vermoed ik oxaalzuur. Ik moet daar ook nog eens mee gaan spelen, want dit spul heb ik toevallig ook liggen :D
Dit account is verplaatst naar een ander account. Gebruik het nieuwe account om een PM naar mij te sturen. Dank je wel.

Stefan

Zo, hele poos geleden...

Heb indertijd zo eens een testkitje besteld van Innosoft B570, waren 2 flesjes van 100ml (roestverwijderaar + beschermer).. Toen kreeg je deze nog gratis, weet niet of het nu nog kan  :)

Werkte inderdaad heel goed

Peter van Geelen

Ik heb het even zitten googelen, want het klinkt wel interessant.

Echter op de website van emergometal.com staat het volgende:

CitaatRVS roest verwijderen

en

CitaatRoest en roestvlekken verwijderen van roestvast staal en andere metalen

Misschien ben ik wat te kritisch op sommige dingen, maar dit stemt mij niet echt gerust ;D
*) Disclaimer: Alle vermelde tips en trucs zijn voor eigen risico en dienen met gezond verstand in acht genomen te worden.
Verbruik PC50: of

Kleesbees

Dat viel mij ook op inderdaad.
Er zijn zoveel middelen die goed etsen zoals b.v. fosforzuur. (wel beschermende spullen gebruiken daarvoor!)
Ook goede ontroesters zijn:
http://www.hbm-machines.com/producten/rustycohoofd

Je kunt natuurlijk ook gewoon de staalborstel pakken en daarna de hele zwik mooi zilver spuiten.
C50-H, CD50-H, SS50, C310, C320, P50, PC50, PF50 en PS50