• Welcome to 4-Stroke.net Honda viertakt bromfiets en motorfiets forum - Honda four-stroke moped and motorcycle forum.
 

Nieuws:

***** ATTENTION / ATTENTIE *****

THIS FORUM IS CLOSED AND MADE READ ONLY!
THE NEW FORUM CAN BE FOUND HERE: https://4-stroke.net/data-archive/forum-archive-2015-2017
All users have been migrated to the new forum, so go and have a look!
---------------------------
DIT FORUM IS GESLOTEN EN ER KAN ALLEEN GELEZEN WORDEN!
HET NIEUWE FORUM IS NU HIER: https://4-stroke.net/data-archive/forum-archive-2015-2017
Alle leden zijn gemigreerd naar het nieuwe forum, dus ga een kijkje nemen!

Main Menu

Koppeling Dax st70

Gestart door Oscar, zondag 29 juni 2014 - 22:24

« vorige - volgende »

Oscar

Beste mensen,

Vorige week heb ik via marktplaats een mooie dax st70 gekocht. Deze heeft dus een semi automaat 3 bak. Ik heb vandaag begrepen dat deze niet werkt zoals het hoort (ik heb in een vorig leven een ss en een cd gehad, geen ervaring met semi auto maat dus)

Het volgende gebeurt: Als ik 'm in de versnelling zet (pookje naar beneden drukken) en ik laat het pookje los dan springt die gelijk naar voren, ook bij stationair toerental. Volgens de vorige eigenaar moest ik het pookje langzaam op laten komen en te gelijkertijd een beetje gas geven. Net als in een auto zeg maar en dan werkt het ook goed. Is alleen erg lastig en hoort ook niet zo....

Moet ik de koppeling gewoon afstellen zoals het hoort of is die verkeerd in elkaar gezet en moet het blokje uit elkaar? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groeten
Oscar

Goldie

#1
Vet cool, een Boedist op een St70 :)

Koppeling afstellen is makkelijk, dus daarmee maar beginnen, kan nauw luisteren... Willekeuringe manual downloaden (C50 of Dax) of de FAQ hier

St70 zijn trouwens meestal begrensd op het vaste vliegwiel (en carb), door korte tap van de krukas kan er geen vervroegend vliegwiel op.. Dus als ie niet zo rap lijkt, klopt dat...


MotorDax '72, Chaly '74, Dax '75 in opbouw, Dirty Harry C90 '76, Gorilla '79-'81

Laatste project: Z90A K2 Mad Max '70

Oscar

Inderdaad erg rap is die niet, ik denk ergens tussen de 60 en de 70 :smile: Dus vliegwiel checken of je die vast kan zetten?

Eerst maar eens de koppeling checken. Zal er van het weekend even de tijd voor nemen. Ik hoop dat dat het is. Nu geen rijden zo. Stationair loopt die ook slecht. Gelijk maar even internet afstruinen voor een carb afstel verhaal.

tnx voor je hulp.

groeten
Oscar

Goldie

#3
Met het vliegwiel kan je eigenlijk niks, ALS het zo'n plaat versie is (zeer waarschijnlijk), maar misschien heb je mazzel en zit er een gewoon vliegwiel op.
Enige remedie is de krukas wisselen  :smile:

Als hij lang heeft stilgestaan zou ik eerst de carb, sproeiers en luchtfilter even schoonmaken. Kleppen stellen in 0.05 - uit 0.07. Bougie even bekijken/wisselen C7.

Hebben we het eigenlijk over een OT of NT, (6v of 12volt) ST70? (plaatje?)

Succes

koppeling:
http://www.4-stroke.net/forum/index.php/topic,6886.0.html

carb afstellen
http://www.4takt.net/viewtopic.php?f=54&t=32
http://www.4takt.net/viewtopic.php?f=54&t=51

op dit forum is veel info over de st70, zie de zoekfunctie, wel een beetje door de Belgische termen heen lezen :), oh ja, je zal moeten inloggen...
http://daxboard.be/viewtopic.php?f=4&t=200289&hilit=onsteking+st70
MotorDax '72, Chaly '74, Dax '75 in opbouw, Dirty Harry C90 '76, Gorilla '79-'81

Laatste project: Z90A K2 Mad Max '70

Oscar

#4
Hey bedankt voor de tips! Daar kan ik zeker wat mee.

Ik snap trouwens bij het koppeling afstellen de stap 4 niet zo: Stel hij loopt vrij bij stap 3, moet je 'm dan in z'n 3 zetten en dan naar de volgende stappen?

Dax rijdt trouwens voor de rest uitstekend. Start goed en klinkt ook goed. Jullie stellen de kleppen ook als je geen getik hoort?

Ik heb al lopen zoeken: De vorige eigenaar meldde euro 95 tanken maar uit een replie die ik ergens heb gelezen zou je loodvervanger moeten toevoegen? Bij de Halfords oid halen?

Plaatje komt eraan. Hij is in 2002 uit de states geimporteerd en 6V.


Groeten
Oscar

wim

In de usa was in 1975 al geen lood meer in de benzine dus nu loodvervanger toevoegen lijkt mij overbodig.

Gr. Wim.

Oscar



Hierbij.

Ik had gelezen dat het geheel niet mogelijk was een Honda loodvrij geschikt te maken. Maar dan vergeet ik dat  :smile:

Goldie

#7
Citaat van: Oscar op woensdag 02 juli 2014 - 21:01
Hey bedankt voor de tips! Daar kan ik zeker wat mee.

Ik snap trouwens bij het koppeling afstellen de stap 4 niet zo: Stel hij loopt vrij bij stap 3, moet je 'm dan in z'n 3 zetten en dan naar de volgende stappen?


Groeten
Oscar

Dat hebben we wel meer met Stekel tips (even kijken hoelang het duurt)

ik doe het volgens de manual

Borging los, stelschroef naar LINKS tot weerstand en dan +- 1/8 tot 1/4 naar RECHTS.


Jeetje hij ziet er wel erg knap uit!
Wel met dat lelijke kunststof Honda spiegeltje :) (aan de verkeerde kant trouwens, of rij je links. edit: hey, je hebt geen spiegel nokje aan je linker stuur..., NT stuurhelft?) en de stuur helftjes lijken naar elkaar toe gebogen. Gebeurd wel meer, vinden ze mooier.

Maar een ST uit de USA, is het een general export model, want daar komen eigenlijk alleen CT modellen vandaan, is de teller in mijlen? Wat is het eerste deel van je frame nummer?, zeg maar ST70-321XXX.

Als alles prima rijd, hoef je inderdaad niet zoveel te doen, kleppenstelling nameten kan natuurlijk altijd zonder de boel los te halen, niet zoveel werk als je lenig bent :)
MotorDax '72, Chaly '74, Dax '75 in opbouw, Dirty Harry C90 '76, Gorilla '79-'81

Laatste project: Z90A K2 Mad Max '70

Goldie


Deze nog gevonden, blijkt toch normaal, een ST in de USA. Ook zelfde spiegel rechts, wel andere spats.
MotorDax '72, Chaly '74, Dax '75 in opbouw, Dirty Harry C90 '76, Gorilla '79-'81

Laatste project: Z90A K2 Mad Max '70

Oscar

desnoods probeer ik beide opties. Aan wat voor weerstand moet ik denken? Gewoon een beetje zwaarder draaien? Ik heb ook gelezen (volgens mij in een workshop manual) dat je 'm ook niet te ver moet uitdraaien.

Spiegeltje is inderdaad  niet super bruikbaar en aan de verkeerde kant maar goed, dat ben  ik wel gewend..

Tnx voor de foto. De teller is zowel in mijlen als km's

Goldie


Het is al even terug en ik kan mij er niks van herinneren, dus het zal zich zichzelf wel wijzen.

Hier nog een link waar je mooie exploded views hebt, maar ook zodat je kan opzoeken welk model je hebt. Als je op een variant klikt staat er bovenin welke frame nummers erbij horen.
http://www.cmsnl.com/honda-st70-dax_model1254/

Je kan repro of 2de hands stuur links kopen met spiegelnok, maar dan moet je die ook buigen. Maar je bent het al gewend en anders gewoon harder rijden dan de rest, heb je hem ook niet nodig  :yarr:

Succes!
MotorDax '72, Chaly '74, Dax '75 in opbouw, Dirty Harry C90 '76, Gorilla '79-'81

Laatste project: Z90A K2 Mad Max '70

Oscar

Mijn framenummer staat er helaas niet tussen:


tellertje:


Koppeling is gelukt.  :smile: Al ging het wat anders dan omschreven. Met de borgmoer los zat de stelschroef nog steeds helemaal vast. Maar goed met een beetje extra kracht kwam die met een tik los. Helemaal linksom gedraaid tot weerstand en dan een kwart slag terug leverde niets op. Dus steeds een kwart slag rechtsom en daarna testen: Leverde niets op tot en met die tot de andere aanslag zat. Stelschroef zat toen zover in het blok dat de borgmoer er niet meer helemaal op pastte  :durr:. Toen was ik er klaar mee. Maar toch nog even door de versnellingen heen gegaan. Daarna was de stelmoer een stuk naar buiten gekomen. Weer overnieuw begonnen en toen werkte het. Yihaa  :grin:

Vandaag carbje even verwijderd. Alleen maar nieuwe bouten en schoon schroefdraad tegen gekomen, ook in het blok :smile: Stationair sproeier zat helemaal dicht. Kan helaas niet meer testen want de pakking tussen kop en inlaatspruitstuk ging aan stukjes. Maandag maar even langs Leertouwer.

Nogmaals bedankt voor de hulp, ben zeer blij dat de koppeling nu normaal werkt.

Vraagje: Onderdelen gemerkt met HM zijn origineel?

Uitlaat:


kop



Groeten
Oscar

 

Goldie

#12
Kijk, dat zijn mooie berichten. Carb verhaal lijkt dus ook opgelost.

Hm is ori Honda. Boutjes kan je ook herkennen als ori Honda, zie je kop (spruitstuk) foto. Als je trouwens wat meer vermogen/emotie wil kan je overwegen die Kitaco ori looks uitlaat te plaatsen. ik heb nog steeds 1 liggen, moet uiteindelijk op mijn St50 Motorfiets met St70 blok.

http://www.motorkit.com/images/DAXNEWMUFFLER.pdf ik heb hem net weer even bekeken (in het echt) en het is echt een mooi ding.

Kan ook van Opus (dikkere bocht, maar wel groot "opus" op ophangpunt geschreven, kitaco is klein) Het hangpunt schijnt ook zwak te zijn.
Kan ook van Takegawa, maar dan past alleen dat lelijke NT hitteschild erop.

Op die van Kitaco past dus je bestaande hitteschild, alleen op geeneen past die van de bocht.
Let wel, volgens de Belgische fora het bijna geen zin als je niet je eerst je krukas/ontsteking wisselt...., moet ik dus ook nog doen...  :TT:

Dat ie er niet tussen staat had ik al verwacht, Duitse helm spatborden op een ST70 uit USA zag ik zo snel ook niet, is toch echt een CT land. Kon bijna alleen General Export zijn, zo te zien wel rond 1980 (staat het ori jaar nergens op je papieren) Mijn C90 stond er ook niet tussen, dus zo nu en dan vallen er wel een paar types/modellen buiten de boot. Voordeel is wel dat alle onderdelen bij jou gelijk zijn aan de andere, niet dat je wat nodig hebt trouwens, gewoon lekker gaan rijden.

Groet  :yarr:
MotorDax '72, Chaly '74, Dax '75 in opbouw, Dirty Harry C90 '76, Gorilla '79-'81

Laatste project: Z90A K2 Mad Max '70

Oscar

Mooi!

Deze komt uit 1979.

Ik vind die uitlaat die jij hebt ook mooi en ook diverse motor style uitlaten vind ik heel gaaf. En sommige klinken ook nog super mooi. Maar ik wil deze helemaal origineel houden. Ik ben dus van plan de huidige uitlaat in te ruilen voor een ori met verwijderbare db killer. Klinkt ook mooi. En zo veel harder gaat een 4 takt toch niet met een andere uitlaat.

Belgische forum kom ik niet op. Ze sturen geen mailtje of gmail gooit m weg....


Goldie

#14
Gelijk heb je!, heb er ook bijna 1 helemaal origineel, Kitaco komt op andere, een soort rappe schuurvondst motorfiets. Is gewoon wat makkelijker bij meetings  :durr:
Ori uitlaten zijn trouwens nog goed nieuw te krijgen.

Heb zelf ook gmail, heb je al in je spam gekeken.
Maar als je ori wilt rijden mis je niet zoveel (eigenlijk niks), behalve een hoop "gezever"  :smile:

Als ik mijn gouden af heb, kom je maar een keer voor een rondje, kan je kijken of je wat mist  :yarr:






MotorDax '72, Chaly '74, Dax '75 in opbouw, Dirty Harry C90 '76, Gorilla '79-'81

Laatste project: Z90A K2 Mad Max '70