• Welcome to 4-Stroke.net Honda viertakt bromfiets en motorfiets forum - Honda four-stroke moped and motorcycle forum.
 

Nieuws:

***** ATTENTION / ATTENTIE *****

THIS FORUM IS CLOSED AND MADE READ ONLY!
THE NEW FORUM CAN BE FOUND HERE: https://4-stroke.net/data-archive/forum-archive-2015-2017
All users have been migrated to the new forum, so go and have a look!
---------------------------
DIT FORUM IS GESLOTEN EN ER KAN ALLEEN GELEZEN WORDEN!
HET NIEUWE FORUM IS NU HIER: https://4-stroke.net/data-archive/forum-archive-2015-2017
Alle leden zijn gemigreerd naar het nieuwe forum, dus ga een kijkje nemen!

Main Menu

Koppeling Dax st70

Gestart door Oscar, zondag 29 juni 2014 - 22:24

« vorige - volgende »

Goldie

#45
Haha,

deze voorvorken zitten ook op Chaly's en oude Monkey's, maar ook daarvan zitten er weinig actief hier.
Zou zo maar kunnen dat andere Honda's iets soortgelijks hebben, ik heb ze niet allemaal hier  :smile:

Ikzelf gebruik deze haaksleutelset, super handig voor contactslot/balhoofd/voorbeentjes/afstellen modernere achterveren enzo (hebben ze echt wel bij Leertouwer.....)

Voor de voorvork moet je het haakje even ombouwen naar die met een puntje. Maar je kan ook los de goede maat/variant kopen.

Maar nu heb ik een vraag, hoe heb je dan eerder getest dat het niet werkt/krom was

Groet

MotorDax '72, Chaly '74, Dax '75 in opbouw, Dirty Harry C90 '76, Gorilla '79-'81

Laatste project: Z90A K2 Mad Max '70

Oscar

Mooi! Zo'n setje gaan we dus regelen  :smile:

Eerder getest? Toen ik 'm kocht ging die rechtdoor als je zonder handen reed. Alleen zat dan de binnenpoot 180 graden gedraaid (te zien aan de bevestiging van het spatbordje) en stond het stuur dan iets gedraaid.

Nu de binnenpoot zit zoals het hoort gaat die uit zich zelf rechtsaf en begint die te trillen/schokken bij remmen...

http://www.fredsbike.be/fredsbike/index.php?cat=3&subcat=31&subsubcat=79&detailitem=1545  Mooi setje ook. Maar goed, voor nu is het demonteren en richten. Gaat die dan nog rechtsaf dan is het frame kennelijk niet recht. Dan moet dit topic echt naar de projecten  :TT:

Het schokken bij remmen is denk ik te wijten aan de speling tussen de nok van de voorvorkpoot en de remtrommel (ook al was dat ook met de uitgangssituatie) . Maar dat is makkelijk te testen.


Goldie

#47
Maar vanuit Japan is dat dus goedkoper, ik bedoelde meer dat hij ze waarschijnlijk wel 2dehands heeft.

Iets zit mij dwars, eerst reed hij goed en bij 180 graden draaien niet, op zich vreemd.
Hoe heb je hem 180 graden gedraaid, bovenop los gedraaid, los getrokken, gedraaid en alles weer vast.
Want zoals ik eerder zei kan dat "waarschijnlijk" niet vanwege een nokje (zie foto)
Zou mij niet verbazen dat door dit nokje je gedraaide beentje lager staat en alles niet meer zo lekker rijd en remt. Ik heb hier even geen voorvork om te bevestigen of dat nokje maar aan 1 kant mag zitten. Als je de bovenste bout hebt laten zitten of dit nokje is niet verdraaid, heb je of de veer gespannen of de poot iets uit de veer gedraaid waardoor ook het pootje iets langer wordt. Of we praten helemaal langs elkaar heen.....


ps: Op het projecten gedeelte doen we alleen leuke dingen  :yarr:
MotorDax '72, Chaly '74, Dax '75 in opbouw, Dirty Harry C90 '76, Gorilla '79-'81

Laatste project: Z90A K2 Mad Max '70

wim

In zo'n vorkje past toch novio/amigo/pc spul? als ik zo de foto bekijk, dat koop je voor een kwartje! Soms krijg je geld toe als je iemand er van verlost :smile:

Gr. Wim.

Goldie

#49
Citaat van: wim op zondag 17 augustus 2014 - 19:54
In zo'n vorkje past toch novio/amigo/pc spul? als ik zo de foto bekijk, dat koop je voor een kwartje! Soms krijg je geld toe als je iemand er van verlost :smile:

Gr. Wim.

Jammer genoeg is het leven niet zo mooi, origineel OT Dax of Monkey spul kost goud geld, maakt eigenlijk niet uit welk onderdeel.
Als je er een helemaal ori en knap wil maken zoek dan altijd door voor een complete, er zijn er nog best een paar te krijgen, en aan het einde scheelt het honderden euro's.

Plus heb je hier nog een ander dilemma, het voorpootje is een landspecifiek onderdeel, dat zorgt altijd voor extra pret  :durr:

Groet
MotorDax '72, Chaly '74, Dax '75 in opbouw, Dirty Harry C90 '76, Gorilla '79-'81

Laatste project: Z90A K2 Mad Max '70

Oscar

CitaatMaar vanuit Japan is dat dus goedkoper, ik bedoelde meer dat hij ze waarschijnlijk wel 2dehands heeft.
CitaatAls je er een helemaal ori en knap wil maken zoek dan altijd door voor een complete, er zijn er nog best een paar te krijgen, en aan het einde scheelt het honderden euro's.

Maar dat leek me nog wel risicovol en dan ook nog het landspecifieke...Ik wil dus zoals het nu er voor staat mijn bestaande demonteren en richten.

CitaatIets zit mij dwars, eerst reed hij goed en bij 180 graden draaien niet, op zich vreemd.
daarom denk ik dus dat deze of beide poten krom zijn en dat dit door het omdraaien gecompenseerd werd.

CitaatHoe heb je hem 180 graden gedraaid, bovenop los gedraaid, los getrokken, gedraaid en alles weer vast.
Klopt maar een klein beetje los, de bout is er dus in blijven zitten. Het voelde wel alsof hij verder geen weerstand had. Maar ik zal eens goed naar de lengte kijken..

Welke maat van de set gebruik je hiervoor? € 76 is net een beetje veel geld anders...

Goldie


Of ze recht zijn blijft inderdaad bij 2dehands altijd een risico. Landspecifieke kan je ook zien bij die Hydro beentjes. Bijvoorbeeld Belgische hebben geen spatbordbevestiging op de pootjes, vandaar dat ze die los bij leveren, zijn ze voor beide modellen bruikbaar.

Ik ga een positief standpunt innemen en zeg dat je pootjes niet krom zijn en dat alles goed komt als je ze goed omdraait.  :smile:

Laatste vraag had ik wel verwacht, setje ligt jammer genoeg niet hier, maar op knappe sites wordt de boogdiameter en puntjediameter wel genoemd.

Serieuze motorzaak heeft ze anders ook wel.

Succes
MotorDax '72, Chaly '74, Dax '75 in opbouw, Dirty Harry C90 '76, Gorilla '79-'81

Laatste project: Z90A K2 Mad Max '70

Oscar

Op het Belgische Dax forum zag ik een foto van een kaal H stuk vanaf boven gezien en ik begrijp nu wat je bedoeld! Bovenop zit een inkeping waar dat nokje op het bovenstuk in moet vallen  :smile:

Kortom uit elkaar halen die handel, bovenstuk 180 graden draaien en dan weer verder kijken. Tnx!

groeten
Oscar (nu nog harder opzoek naar een haaksleutel)

Goldie

#53

Kijk, dat is mooi!


Flink gezocht, dit is de enige die ik kon vinden: 27euro incl verzending

AMF Verstelbare haaksleutel met nok, type 776C
Bestelnummer: 100610513
Voor buiten-diameter moeren: 22 - 35, Ashals diameter: 3,0, Totale lengte: 165  


induweb.nl

Is een beetje een lastige maat, want ik gok het gaatje op 3mm en dan krijg je verder alleen te kleine sleutels.


Ben nu wel erg benieuwd!!  :grin:
MotorDax '72, Chaly '74, Dax '75 in opbouw, Dirty Harry C90 '76, Gorilla '79-'81

Laatste project: Z90A K2 Mad Max '70

Goldie

#54
En hoe is het er nu mee?

En zit je achter een Z50A aan of is dat een andere Oscar die aan het bieden is...?  :grin:
Bij die kerel heb ik een van mijn frames vandaan.


Groet
MotorDax '72, Chaly '74, Dax '75 in opbouw, Dirty Harry C90 '76, Gorilla '79-'81

Laatste project: Z90A K2 Mad Max '70

Oscar

Ik heb een gedore haaksleuteltje in bestelling. Die moet ik iets verbouwen en dan gaat het daar mee lukken.

Wie? Ikku?? :smile:

Goldie

Ja, jij, zoveel viertakt Oscars kunnen er niet zijn   :grin:
MotorDax '72, Chaly '74, Dax '75 in opbouw, Dirty Harry C90 '76, Gorilla '79-'81

Laatste project: Z90A K2 Mad Max '70

Oscar

Haaksleuteltje gevonden: gewoon een Gedore sleuteltje gekocht voor 34/36 mm. Het stiftje was de juiste dikte alleen te lang. Dus even tegen een schuurmachine aangehouden. Gelijk de diameter even iets vergroot en tjakka! Binnenpoot eruit. Leuk: hij bestaat uit geheel nieuwe onderdelen. Minder: het nokje bovenaan was er afgeslepen. Als ik zie hoe alles in elkaar zit begrijp ik het doel van het nokje ook niet echt.

vorkje weer in elkaar gezet en testritje gedaan. Zoals verwacht geen verbetering. Ik kwam er nu wel achter dat de voorvorkas te lang is. Geheel aangedraaid zit die maar net aan vast tegen de poot. Vandaag even een nieuwe as gehaald. Die gaat er van de week weer in. Eigenlijk verwacht ik dus dat daarmee het trillen is opgehouden. Maar ja nu nog het stuur staat  beetje scheef als je rechtdoor rijdt.

We gaan het zien.  :durr:

Oscar

Goldie

#58
Lekker bezig!

Hoezo zag je poot er als nieuw uit, zat de boel dan niet onder het vet?
Die witte glijbussen zijn meestal niet echt goed meer (zeker zonder vet), als daar ruimte op zit wordt de rijervaring ook niet beter en kan je het beste voor upgrades gaan, niet voor origineel. Hier en daar wordt dat verkocht, red baron of zoiets.

Als die nokjes bovenop weggehaald zijn kan je ze bovenop toch iets los draaien en je wiel richten?
Heb je nog gekeken of de pootjes recht zijn en even lang uitsteken?

Groet

Sven
MotorDax '72, Chaly '74, Dax '75 in opbouw, Dirty Harry C90 '76, Gorilla '79-'81

Laatste project: Z90A K2 Mad Max '70

Oscar

Dank  :smile:

Het vet was vers en het plastic was echt wit, zonder viezigheid. Inderdaad kon je het pootje dus toch ronddraaien. Reden dat dit toch zo veel invloed had was denk ik toch de wielas die eigenlijk te lang is en je dus niet supervast kan zetten, tenzij je heel veel kracht erop zet. Dat had de vorige eigenaar dus gedaan.

Ik heb geprobeerd de veer van de poot te krijgen maar dat lukte niet. Dan is controleren of die recht is wel bijna onmogelijk. Voor mij in ieder geval. wanneer je zonder handen rijdt gaat die wel rechtdoor, maar staat je stuur dus iets uit het midden.....

van het weekend maar even de nieuwe wielas er in zetten. Dat helpt vast niet voor de stuur uitslag maar ik neem aan dat dat het schokken bij het remmen weg is.

Oscar