• Welcome to 4-Stroke.net Honda viertakt bromfiets en motorfiets forum - Honda four-stroke moped and motorcycle forum.
 

Nieuws:

***** ATTENTION / ATTENTIE *****

THIS FORUM IS CLOSED AND MADE READ ONLY!
THE NEW FORUM CAN BE FOUND HERE: https://4-stroke.net/data-archive/forum-archive-2015-2017
All users have been migrated to the new forum, so go and have a look!
---------------------------
DIT FORUM IS GESLOTEN EN ER KAN ALLEEN GELEZEN WORDEN!
HET NIEUWE FORUM IS NU HIER: https://4-stroke.net/data-archive/forum-archive-2015-2017
Alle leden zijn gemigreerd naar het nieuwe forum, dus ga een kijkje nemen!

Main Menu

Distributieketting spannen ss50 blokje

Gestart door Tobias, vrijdag 03 oktober 2014 - 21:03

« vorige - volgende »

Tobias

Hi allemaal,

er is mij wat onduidelijk over het spannen van de distrubutieketting bij een blok met manuele spanner.
Er is de stelbout aan de zijkant van het blok, maar er is er ook 1 aan de onderkant van het blok.

Nou heb ik de ketting wel eens gespannen via de How To van het andere forum.
http://www.4takt.net/viewtopic.php?f=58&t=17606

Maar nou hoorde ik van een echte honda kenner dat dat eigenlijk ook niet de manier is. Hij zei iets in de trant van: de ene bout is een stelbout en met de andere zet je hem vast.
Welke nou welke was weet ik niet meer.

Ik ben op zoek naar de juiste manier om je distributieketting te spannen bij een blok met handmatige spanner en ook een beetje inzicht in hoe het nou precies zit en werkt (want dat vind ik gewoon leuk om te weten)

alvast hartelijk dank!

schwantz34

Hallo tobias,

Om wat voor 'n blok gaat het?
Bij een staande cilinder (denk aan cb50) daar zit de stel schroef aan de zijkant. Bij een liggende cilinder ( denk aan Ss50) zit hij aan de onderkant

How to:
Laat je brommer stationair lopen, en draai aan de stel schroef. Even kijken welke kant op strakker is, dit doe je door te draaien tot je het ineens hoort ratelen (te slap) dus dan de andere kant op. Of te strak ( brommer gaat lager in toeren lopen)
Nu draai je de ketting strakker totdat je hoort dat de brommer net aan langzamer in toeren gaat lopen. Nu draai je de schroef een halve a hele slag terug. Nu is de ketting juist gesteld.

Suc6!

Tobias

Bedankt voor je reactie
het gaat om een ss blokje (hangt onder mijn CD50). Die zijn er met automatische spanner en met handmatige spanner.
Als je het linkje bekijkt zie je wat ik bedoel met 2 stelschroeven