• Welcome to 4-Stroke.net Honda viertakt bromfiets en motorfiets forum - Honda four-stroke moped and motorcycle forum.
 

Nieuws:

***** ATTENTION / ATTENTIE *****

THIS FORUM IS CLOSED AND MADE READ ONLY!
THE NEW FORUM CAN BE FOUND HERE: https://4-stroke.net/data-archive/forum-archive-2015-2017
All users have been migrated to the new forum, so go and have a look!
---------------------------
DIT FORUM IS GESLOTEN EN ER KAN ALLEEN GELEZEN WORDEN!
HET NIEUWE FORUM IS NU HIER: https://4-stroke.net/data-archive/forum-archive-2015-2017
Alle leden zijn gemigreerd naar het nieuwe forum, dus ga een kijkje nemen!

Main Menu

Novio na 15 jaar weer tot leven wekken...

Gestart door Tim, dinsdag 18 oktober 2011 - 22:51

« vorige - volgende »

Tim

Zoals in mijn voorstel topic al staat, ga ik mijn novio na 15 weer tot leven wekken.
Tot nu toe gedaan:

- uitgegraven uit de schuur
- blokje eraf gehaald
- uitlaatklep opnieuw ingeslepen
- vliegwiel eraf en komplete ontsteking uitgebouwd

En toen kwamen de problemen...... :(

De ontstekingsspoel zit naar mijn idee erg weinig draad op, heeft iemand een foto hoeveel dit ongeveer moet zijn (zat ook erg habi babi gesoldeerd)
De spie die het vliegwiel op de goede stand moet houden is glad met de krukas afgesleten
En alles binnen het vliegwiel heeft een aardige tik gehad van het schroefje wat de toeren begrenzer vast zet.

Zo nu eerst maar eens even nadenken wat ik nu verder hiermee kan beginnen.

Foto's van het binnenwerk zal ik later deze week wel even posten.

schwantz34

Spietje kan je er met een platte schroevendraaier en een hamer er voorzichtig uit tikken.
Nieuwe kopen en monteren en dan is dat alvast opgelost.

Als de spoel te weinig draad heeft, kan je daar ook een nieuwe voor kopen en de monteren, dan zijn die 2 problemen alvast opgelost!

Kleesbees

Helaas is een spie bij een Novio rond en kun je niet met een schroevendraaier demonteren.
Uitboren is de enige makkelijke oplossing of een andere krukas erin monteren.

De spoelen moeten er origineel zo uitzien. (Helaas beetje vaag, maar goed  :D )


Links dus de lichtspoel en rechts de ontstekingsspoel. Net andersom dan bij een SS,CD,C.

C50-H, CD50-H, SS50, C310, C320, P50, PC50, PF50 en PS50

schwantz34

ah oke, dat wist ik niet van dat spietje.
dan neem ik dat weer terug  ;D

andre562

De spie in je krukas is alleen maar een "montagehulp" zodat je het vliegwiel op de juiste stand monteerd..

Het vliegwiel zet zichvast d.m.v de conuspassing, als je de moer vastzet.

Tim

Zo weer even een update,
Ik heb nieuwe draden aan de spoelen gesoldeerd en het vliegwiel op de merktekens teruggeplaatst (gaat makkelijk als de kop eraf is).
Als ik het vliegwiel nu met de hand rond draai heb ik een mooie vonk, dus ik denk dat ik het eerst maar zo probeer....

Volgende stap is de carb...

Ook nog even de foto's van de spoelen en de krukas toegevoegd.

Tim

Zo dat is al weer even geleden........

Project heeft een tijdje stil gelegen maar ik ben weer aan de gang :smile:

Een aantal weken geleden heb ik een lijst met onderdelen besteld bij 1 van de ons bekende leveranciers, dus kon ik weer verder.

Wat is er ondertussen gedaan:
- alle rubbers in de carb. vervangen
- nieuwe banden
- nieuwe verlichting voor (zie foto), goh hoe zou ik toch aan dit idee gekomen zijn?
- nieuwe benzine kraan
- nieuwe bougie
- achter tandwiel vervangen.
- nieuwe kabels voor rem, gas en decompressie gemonteerd.
- uitlaat op een iets betere manier opgehangen.

nog te doen:

- voortandwiel vervangen (staat nog in backorder)
- ketting op maat maken
- elektrisch aansluiten
- tank en voetsteun monteren
- afstellen
- RDW

Ook ben ik nog op zoek naar een paar onderdelen (zal ik zo ook even in gevraagd posten)

- ketting kast/scherm
- bagage rekje achter

Zo tot zover de update, ik zal ook even een paar foto's toevoegen.






Peter van Geelen.

Da's inderdaad al weer even geleden maar fijn te horen dat het opschiet! Het klinkt eigenlijk (behalve RDW) als nog maar een weekendje werk! :D
Dit account is verplaatst naar een ander account. Gebruik het nieuwe account om een PM naar mij te sturen. Dank je wel.

Tim

It's alive.....ALIVE i say  :yarr:

Gisteren was het dan zover na 15 jaar (inmiddels 17 hehe...) heeft de novio weer gelopen.

Nadat ik de ketting op maat had gemaakt en de tank gemonteerd kon ik het toch niet laten om te proberen de noof te starten.
En gelijk de eerste keer al leven!!!! :grin:
Even grof afgesteld en toch maar even een rondje.....42 km/h op de GPS..

Alleen maakt de uitlaat toch een beetje meer leven als ik dacht, hier voor de keuring toch maar even een origineel model voor scoren.

En hij wordt een beetje warm, ik kan mij van vroeger nog herinneren dat de uitlaatbocht gewoon rood gloeiend werd en het lijkt erop dat dat nu na een tijdje rijden weer kan gebeuren...
Iemand ideeën waar dit door kan komen? (ontsteking staat net voor F, kleppen gesteld op 0,05 mm, remmen lopen niet aan, banden zijn opgepompt)

Wel moet ik de sproeiernaald nog 1 standje hoger zetten, de luchtschroef op de carb. staat namelijk net geen hele slag open.

to do:

- voortandwiel vervangen (staat nog in backorder)
- elektrisch aansluiten
- afstellen
- andere uitlaat
- RDW

groet Tim

Zal even kijken hoe ik een filmpje kan linken..

stekel

Lekker bezig hoor!
Ik zou ook even de kleur van je bougie even checken.....  wit is te arm, dus wordt hij te heet, zwart te rijk en da's ook niet goed.
De kleur van een bak koffie met suiker & melk is goed.
Je ontsteking moet echt gewoon op tijd staan en niet te vroeg, het is immers een stoterstangen blokje, en te vroeg vinden ze echt niet fijn.
Een roodgloeiende bocht is dus niet goed!
Je uitlaat klep kan verbranden met alle narigheid van dien.
Check ook of je uitlaatklep goed sluit, dit kun je checken door de kop er vanaf te halen en hem plat op een tafel te leggen en er wat vloeistof op te gieten.
Blijft het staan, dan sluiten je kleppen goed en anders zul je ze opnieuw in moeten slijpen.
Maak ook je kop goed schoon door alle roet en aanslag te verwijderen, vind ie ook fijn en zal een stuk beter lopen.
Succes verder en hou ons op de hoogte, en schroom niet te vragen als je wat hebt!
Veni Vidi Velpon (ik kwam, zag, en bleef hier plakken)
Stilstaan is geen optie....Daarom rij ik een Honda.

Tim

dank je wel stekel voor de antwoorden.

Kopje is helemaal schoongemaakt, uitlaatklep hebben wij al opnieuw ingeslepen (sluit nog helemaal, benzine druppelt er heeeeel langzaam doorheen) compressie lijkt wel goed te zijn.
Ontsteking staat net een halve centimeter voor het merkteken maar kan ik eventueel nog wel iets later zetten om te testen. Bougie zag er gister avond eerder te zwart uit.

Kan het zijn dat de uitlaat hier ook mee te maken heeft (te weinig tegendruk)? Ik heb altijd gedacht dat bij een 4 takt dit niet zo belangrijk was.

Dit weekend ga ik weer verder met afstellen/aansluiten.

stekel

Tegendruk is ook niet echt belangrijk.

Een goed afgestelde ontsteking wel degelijk....Heb ik zelf ervaren eergisteren.... :kidding:
Als die goed werkt is het een kwestie van goed de carburateur afstellen, en de kleur van je bougie nakijken.
Veni Vidi Velpon (ik kwam, zag, en bleef hier plakken)
Stilstaan is geen optie....Daarom rij ik een Honda.

Peter van Geelen.

Citaat van: Tim op donderdag 01 augustus 2013 - 11:36
Kopje is helemaal schoongemaakt, uitlaatklep hebben wij al opnieuw ingeslepen (sluit nog helemaal, benzine druppelt er heeeeel langzaam doorheen)

Als je klep correct is ingeslepen, dan is zowel de kleprand en de klepzitting egaal gekleurd. Enige onregelmatigheid is niet goed en ik zou niet happy zijn met de lekkende benzine door de klep. Dicht is dicht, maar misschien ben ik een pietlut :hurr:
Dit account is verplaatst naar een ander account. Gebruik het nieuwe account om een PM naar mij te sturen. Dank je wel.

stekel

#13
Ik sluit me bij Peter aan.....je kleppen moeten goed sluiten!
http://www.4-stroke.net/forum/index.php/topic,4110.0.html   Kijk anders hier even...
Veni Vidi Velpon (ik kwam, zag, en bleef hier plakken)
Stilstaan is geen optie....Daarom rij ik een Honda.

Tim

Ik weet het, maar de klep is door mijn zwager ingeslepen.......is trouwens wel de oude klep.
En die werkt als vrachtwagen monteur, misschien dat het daar iets minder nauw luistert......haha
Ik moet wel zeggen dat toen ik de kop eraf haalde dat er toen bij wijze van spreken nog geen eens zand op bleef liggen zo lek was de klep.

Ik ga eerst eens kijken wat de ontsteking en de carburateur oplevert en dan kijk ik wel even verder.

In ieder geval hou ik het in het achterhoofd als het uiteindelijk niet lukt om de novio goed aan het lopen te krijgen..
Dank voor de input.
groet Tim

Ps wat is de makkelijkste manier om een filmpje te uploaden?