• Welcome to 4-Stroke.net Honda viertakt bromfiets en motorfiets forum - Honda four-stroke moped and motorcycle forum.
 

Nieuws:

***** ATTENTION / ATTENTIE *****

THIS FORUM IS CLOSED AND MADE READ ONLY!
THE NEW FORUM CAN BE FOUND HERE: https://4-stroke.net/data-archive/forum-archive-2015-2017
All users have been migrated to the new forum, so go and have a look!
---------------------------
DIT FORUM IS GESLOTEN EN ER KAN ALLEEN GELEZEN WORDEN!
HET NIEUWE FORUM IS NU HIER: https://4-stroke.net/data-archive/forum-archive-2015-2017
Alle leden zijn gemigreerd naar het nieuwe forum, dus ga een kijkje nemen!

Main Menu

[XL50] Rijdt maar maximum 30 à 35km/u

Gestart door B, vrijdag 11 november 2011 - 17:32

« vorige - volgende »

B

Hallo, ik heb onlangs een XL50 gekocht van 1979. Het is een Duits model. Hij reed maar maximum 35km/u en om in ralenti te kunnen blijven draaien moest de luchtschroef bijna helemaal uitgedraaid worden. Ik heb dan de originele carburator PC14A vervangen door een 2e handse PC13A. Nu draait hij beter in ralenti, met de normale afregeling van de luchtschroef, echter nog steeds niet perfect, want valt toch soms nog stil.
De snelheid is evenwel nog steeds maar maximaal 30 à 35km/u.

Wat is de normale snelheid van een XL50?

Wat zou de reden kunnen zijn dat de mijne zo traag rijdt?

per

heb je wel genoeg compressie.even testen door met de hand te kickstarten.als dit kan heb je waarschijnlijk niet genoeg compressie.
per

Peter van Geelen.

Hi B en welkom op het forum!

Ik kan zo snel even niet het verschil opzoeken van een pc13a en een pc14a, maar laten we eens beginnen bij het begin:

1. Waarom heb je de originele carburateur vervangen?
2. De standaard afstelling voor een carburateur is dat je de luchtschroef geheel IN draait en dan 1 1/4 keer UIT draait. (eerlijkheids halve moet ik wel bekennen dat ik niet meer zeker weet of het nu 1 /14 is of 1 3/4 maar goed.)
3. Wat is de afstelling van je gasnaald? Op welke stand staat deze? Je kunt dit zien door de gasnaald te verwijderen en te zien op welke rand het cir-clipje gemonteerd zit.
( http://www.4-stroke.net/en/ss50-carburattor )
4. Heb je al naar de afstelling van je contactpunten gekeken?

Laat het even weten! :)

Dit account is verplaatst naar een ander account. Gebruik het nieuwe account om een PM naar mij te sturen. Dank je wel.

Magnadomo

DE xl is een cross model van de cb50 technisch bijna identiek.
De lucht schroef van de XL50 moet inderdaad 1 1/4 ( CB50  1 1/2 slag ) uit gedraaid worden.
De XL is net als de cb heel gevoelig voor allerlei zaken omtrent afstelling, met name de puntjes is heel heel belangrijk.
Wat ik ook inmiddels ontdekt heb is dat het zogenaamd afremmen op de motor negatief uitpakt ten aan zien van terug naar stationair terug vallen.
Topic invoer cb50 in het archief staat heel veel in.
Stand van de naald  standaard op de tweede groef van boven.
Dan de bougie in de gaten houden en als deze te zwart blijft ( te rijk mengsel) dan op stand 1 en dan na een poos weer de bougie controleren.

Veel succes

It's a Ridgie Didge Honda CB50

B

Reeds bedankt voor de reacties.

Ik kijk het komend weekend even na en zal de resultaten posten.
Afstelling contcatpunten, positie van de circlip op de naald, afregeling van de luchtschroef, ...
De kleppen staan afgeregeld zoals vermeld in de shopmanual.

Ik heb al eens gelezen dat de snelheid van de XL (en CB) werd begrensd via het vliegwiel en via een restrictie in de uitlaat, maar 35km/u is toch zeer traag.

Waar zou zich de vernauwing in de uitlaat bevinden?
Maakt een ander vliegwiel veel verschil?
Wat is de normale snelheid?

Magnadomo

Ja dat probleem had ik ook in het aller begin.
Mar na een goede afstelling en wat langer rond rijden kwam ik op 40-45 km/h.
Na een toertocht toch maar het vliegwiel "vast gezet en toen liep die vlot naar de 60 km.
Her en der op deze site kan je daar voldoende info over lezen dus ik ga het hier niet meer uitleggen.
Een belangrijke tip "wees vooral geduldig" en "niet wanhopig worden".
It's a Ridgie Didge Honda CB50

B

Afgelopen weekend heb ik het volgende gedaan:

Carburator
Terug de originele carburator PC14A gemonteerd met de circlips in de tweede gleuf van boven (zat in de derde) en de luchtschroef 1 1/4 uitgedraaid. Het sationair toerental was nu wel min of meer te regelen. Het is nu nog niet perfect. Ik vind heel moeilijk de juiste fijnafregeling in de beide schroeven. Soms is het OK, maar na eens goed gas geven gaat hij eerst onder het afgeregeld toerental en komt dan ofwel terug naar het stationair toerental ofwel valt hij stil. Het stationair toerental varieert al draaiend soms ook helemaal vanzelf.
Ik blijf verder proberen om de juiste afregeling te vinden.

Contactpunten
Heb het vliegwiel afgenomen om de staat van de contactpunten te controleren en vastgesteld dat die OK waren, maar het waren geen originele. Ik had nog originele in goede staat van m'n Z50A en heb die gemonteerd.
Het is echter zeer moeilijk om de contactpunten af te regelen omdat het vervroegingsmechanisme in het vliegwiel in de weg zit voor de diktemaatjes en de schroevendraaier. Ik ben nu niet zeker van een afregeling op 0,3 à 0,4mm.

De snelheid is nog steeds maar maximum 35km/u. Plat op de tank gaat ie 40km/u

Ik zoek nog eens verder op het forum ivm het vastzetten van het vliegwiel.

Tips over de afregelingsmethode van de contactpunten en de afstelschroeven van de carburator blijven welkom.



berre

je kan misschien ook eens na gaan of je ergens valse lucht hebt
(kan je makelijk zien als je gas geeft en het toerenal zakt langzaam)

Magnadomo

Het lijkt erop dat jou vliegwiel mechanisme deze max tegen houd, of te wel je hebt een verlatend mechanisme
Even een simpel uitleg:
1 vliegwiel demonteren (let op het spietje)
2 Bescherm kap van het mechanisme verwijderen ( boor ( rnd 4.2 mm ) de klinknagels weg let op de spaantjes, alles van de magneten weghalen)
3 De beugeltjes waar de veertjes aan vast zitten naar buiten buigen( zodat de veren strakker komen te staan)
4 schroefdraad m5 in de uitgeboorde gaatjes maken
5 Kapje terug monteren met bolkop schroef M5x 6
6 vliegwiel monteren


60 kmh gaan rijden
It's a Ridgie Didge Honda CB50