• Welcome to 4-Stroke.net Honda viertakt bromfiets en motorfiets forum - Honda four-stroke moped and motorcycle forum.
 

Nieuws:

***** ATTENTION / ATTENTIE *****

THIS FORUM IS CLOSED AND MADE READ ONLY!
THE NEW FORUM CAN BE FOUND HERE: https://4-stroke.net/data-archive/forum-archive-2015-2017
All users have been migrated to the new forum, so go and have a look!
---------------------------
DIT FORUM IS GESLOTEN EN ER KAN ALLEEN GELEZEN WORDEN!
HET NIEUWE FORUM IS NU HIER: https://4-stroke.net/data-archive/forum-archive-2015-2017
Alle leden zijn gemigreerd naar het nieuwe forum, dus ga een kijkje nemen!

Main Menu

Honda collectie!

Gestart door Harry, woensdag 29 februari 2012 - 12:27

« vorige - volgende »

Harry

De bougie en helicoil knalde er tegelijk uit dus ook mijn schroefdraad is kaduuk :TT:

Nu zit ik rond te kijken naar een 70cc cilinder kop. Nu vermoed ik dat de kop bij Loef in houten vandaan komt. Deze kop is helemaal leeg. Nu is mijn volgende vraag is het mogelijk (als de twee koppen hetzelfde zijn) om de interne delen denk aan tuimelaars nokkenas kleppen veren etc. Over te zetten naar de nieuwe kop. Ik twijfel namelijk of ik geen nieuwe kleppen moet omdat deze al ingesleten zijn op de oude kop.
Als je handen zwart zijn van het sleutelen dan ben je goed bezig!

Honda SS50M (Deluxe)          Honda PF50  "Novio" 
Honda CF50  "Chaly"             Honda Z50JZ "Gorilla"
Honda Z50J1 "Monkey"          Honda Z50J1 "Moto Monkey"

Goldie



Ik kwam inderdaad je oproep ergens tegen voor een "nieuwe" kop. Wel een vreemd verhaal dat alles eruit knalde, zat alles er te diep in?

Voor alle delen zou ik even kijken naar de slijtage van de delen, als je het officieel doet kan je met schuurpasta je kleppen "inslijten" in je nieuwe kop voor de perfecte pasvorm.

Succes

MotorDax '72, Chaly '74, Dax '75 in opbouw, Dirty Harry C90 '76, Gorilla '79-'81

Laatste project: Z90A K2 Mad Max '70

Harry

Nou het punt is ik heb het bougirgat uitgeboord en opnieuw getapt met draad voor de helicoil.  alleen achteraf gezien was een helicoil niet handig want hier stroomt nog steeds wat lucht langs zodat je compressie verliest.

En het volgende probleem met een helicoil in de verbrandingkamer is het volgende. Blijkbaar zet het aluminium die gegoten is eerder uitzet dan de stalen helicoil. Daardoor komt dr helicoil wat los te zitten en als je dan wat gas geeft dan krijg je dus het resultaat wat ik heb meegemaakt . Althans dat ia de enige reden die ik kan verzinnen omdat de bougie bij een koude motor gewoon goed vast zit!
Als je handen zwart zijn van het sleutelen dan ben je goed bezig!

Honda SS50M (Deluxe)          Honda PF50  "Novio" 
Honda CF50  "Chaly"             Honda Z50JZ "Gorilla"
Honda Z50J1 "Monkey"          Honda Z50J1 "Moto Monkey"

Ger

Ik vermoed dat het uitgeboorde gat wat te groot geboord is , dit gebeurd met aluminium snel omdat er spaantjes aan je boor blijft plakken en het gat gewoon groter wordt .
Bij een juiste boordiameter heb je een mooie volle schroefdraad, waar de helicoil strak in gaat, bij een te groot gat heb je na het tappen hele ondiepe groefjes, en daar blaas je een helicoil zo mee uit ;)
Een goed geplaatste helicoil zit helemaal omsloten in de getapte schroefdraad, en zit er ook klem in , die kan er absoluut niet uitvliegen , tenzij je compressie zo hoog is dat de helicoil door de getapte schroefdraad heen geperst wordt, maar dat zou betekenen dat je kop zowat ontploft ;)
Een bougie sluit nooit af op de schroefdraad maar op de vervormbare ring die er op zit , maar omdat de helicoil een grotere diameter heeft dan de oorspronkelijke schroefdraad, kan het zijn dat die ring niet afsluit, een oplossing hiervoor is een dunne aluminium ring met een grotere diameter dan de helicoil , zodat je je bougie normaal kan vastzetten .
Het enige wat je nu nog zou kunnen doen is een aluminium draadbus er in zetten, dus als je iemand kent met een draaibank , en de skills om het te maken dan is die kop nog wel te redden ;)

Harry

het gat is niet te groot geboord. De helicoil draait ook strak vast. Alleen denk ik dat het te maken heeft met het uitzetten van het aluminium en het ijzer van de coils. En dat heb ik nog even getest als de cilinderkop warm is en je wilt de bougie eruit draaien dan draait meteen de helicoil mee. Dus als het blok warm is en je gaat rijden en de druk word groter is er een kans dat de helicoil niet meer in de getapte schroefdaad klemt en er dus uitvliegt door de kracht.

Ik ga kijken of ik ergens een aluminium draadbus kan vinden waarschijnlijk bij de lokale motorboer hierzo. Mochten er vorderingen zijn dan laat ik dat weten!
Als je handen zwart zijn van het sleutelen dan ben je goed bezig!

Honda SS50M (Deluxe)          Honda PF50  "Novio" 
Honda CF50  "Chaly"             Honda Z50JZ "Gorilla"
Honda Z50J1 "Monkey"          Honda Z50J1 "Moto Monkey"

Ger

Dat uitzetten van het bougiegat is enkele honderdsten van een mm , dit probleem zou je ook hebben zonder helicoil ( bougie is ook van staal)  ;)
Dat je helicoil klemt wil niet zeggen dat je draadprofiel van je getapte schroefdraad vol is , de helicoil kan klemmen op de top van het schroefdraadprofiel , terwijl hij dat op de flanken van de schroefdraad moet doen ;)
Helicoils worden al sinds jaar en dag succesvol toegepast om bougiegaten op te knappen, dus ergens is er iets niet goed gegaan bij jou cilinderkop , ik vermoed toch dat de kerndiameter te groot is geweest ;)

Harry

Het zou kunnen. Echter ben ik net naar de motordealer geweest en die gaan er nu een koper bus in draaien en die is speciaal voor bougiegaten vanwege de hoge verbrandingstempratuur en ook nog eens speciaal voor honda's.
Maar de draad zonder helicoil was ook al niet te best 1x de bougie eruit gedraait om te kijken of de kleur goed was. en de draad was verdwenen en het gat was al te ruim. Dus ik denk dat er al een keer een draad is in getapt.

Echter het moraal van het verhaal altijd vervelend als ergens al aan gesleuteld is en het is niet goed gebeurd.
Mochten er weer vorderingen zijn dan laat ik het weer weten.
Als je handen zwart zijn van het sleutelen dan ben je goed bezig!

Honda SS50M (Deluxe)          Honda PF50  "Novio" 
Honda CF50  "Chaly"             Honda Z50JZ "Gorilla"
Honda Z50J1 "Monkey"          Honda Z50J1 "Moto Monkey"

Goldie

Hey, dat klinkt goed!

ben ook benieuwd  :smile:
MotorDax '72, Chaly '74, Dax '75 in opbouw, Dirty Harry C90 '76, Gorilla '79-'81

Laatste project: Z90A K2 Mad Max '70

stekel

Ben zeker benieuwd, maar ik heb je nu nog steeds niet in Weesp rond zien knallen....
Veni Vidi Velpon (ik kwam, zag, en bleef hier plakken)
Stilstaan is geen optie....Daarom rij ik een Honda.

Harry

Nou er zit een bus in. En die zit muurvast! Vandaag maar weer even de kop erop sleutelen en kijken hoe het rijd als de zon een beetje doorkomt.

Meestal rijd ik maar heel kort in weesp eerlijk gezegd.
Als je handen zwart zijn van het sleutelen dan ben je goed bezig!

Honda SS50M (Deluxe)          Honda PF50  "Novio" 
Honda CF50  "Chaly"             Honda Z50JZ "Gorilla"
Honda Z50J1 "Monkey"          Honda Z50J1 "Moto Monkey"

stekel

Hij staat al weer klaar in de tuin, straks even de banden op spanning brengen en dan op naar Almere.
Veni Vidi Velpon (ik kwam, zag, en bleef hier plakken)
Stilstaan is geen optie....Daarom rij ik een Honda.

Harry

Kijk is aan goed bezig!

De kop zit er weer op! En hij loopt als een zonnetje  :grin:
Dus snel weer is een rondje rijden!

Vanmiddag naar de rdw om 2 brommers te laten keuren. Ben benieuwd.
Als je handen zwart zijn van het sleutelen dan ben je goed bezig!

Honda SS50M (Deluxe)          Honda PF50  "Novio" 
Honda CF50  "Chaly"             Honda Z50JZ "Gorilla"
Honda Z50J1 "Monkey"          Honda Z50J1 "Moto Monkey"

Harry

Zo net terug van de rdw met twee niet honda bromfietsen. Het was wel grappig want we kwamen met 2 bromfietsen die van mijn pa en mijn bromfiets.  Maar het grappige is dat we op dezelfde tijd een afspraak hadden. Dit kwam 1 pc en een laptop tegelijk alles invullen en op exact hetzelfde moment de afspraak bevestigen. Ze vonden het raar dat het kon maar ze gingen nu de fout repareren.

Maar alles is goed gekeurd. Je zal altijd zien je test tot in de treuren je bromfiets en uiteindelijk als het puntje bij paatje komt doet hij het niet. Gelukkig een zeer toffe peer de keurmeester en die geloofde het wel!
Keurstation Nieuwegein een echte aanrader. We mochten zelfs meekijken hoe de keurmeester alles invoerde en waar ze informatie vandaan haalde om gegevens te controleren.

Al met al toch een goede anderhalf uur aanwezig geweest. De euro's weer uit de portomonee. Maar wel 2 gekentekende bromfietsen rijker.
Als je handen zwart zijn van het sleutelen dan ben je goed bezig!

Honda SS50M (Deluxe)          Honda PF50  "Novio" 
Honda CF50  "Chaly"             Honda Z50JZ "Gorilla"
Honda Z50J1 "Monkey"          Honda Z50J1 "Moto Monkey"

stekel

Altijd lekker Harry!
Erg leuk dat je dat van dichtbij mag zien.

M,n rit naar Almere was ook weer lekker!
Blij dat ik weer thuis ben en het weer ook nog eens mee zit!
Veni Vidi Velpon (ik kwam, zag, en bleef hier plakken)
Stilstaan is geen optie....Daarom rij ik een Honda.

Harry

Ja was zeker intressant. Ook leuk om te weten dat de rdw qua oldtimers ook veel van internet afplukt!

Goed om te horen! Het weer was zeker goed. Wij waren ook nog een rondje gereden om zowel de ss50 en de ss50m te testen. De ss50 stotterde wat dit kwam door een vuile sproeier. En de ss50m werd getest door het nieuwe tandwiel. Echter was het andere tandwiel geen succes... :TT:

Zoals Peter al zei is gebeurd. De 5e versnelling is hetzelfde als de 4e en totaal ben ik er 20 km/h op achteruit gegaan. Dus het oude 13 tands tandwiel gaat er weer op.

Alleen vraag ik mij twee dingen af misschien kan Peter dat zien in het naslagwerk van de ss50m? De originele tandwielverhouding, zowel voor als achter? Er zit namelijk een 42 tands tandwiel achter op.
En ook een vraag over de mengselschroef is deze bij de ss50m ook 1 1/4 uitgedraaid?
Als je handen zwart zijn van het sleutelen dan ben je goed bezig!

Honda SS50M (Deluxe)          Honda PF50  "Novio" 
Honda CF50  "Chaly"             Honda Z50JZ "Gorilla"
Honda Z50J1 "Monkey"          Honda Z50J1 "Moto Monkey"