• Welcome to 4-Stroke.net Honda viertakt bromfiets en motorfiets forum - Honda four-stroke moped and motorcycle forum.
 

Nieuws:

***** ATTENTION / ATTENTIE *****

THIS FORUM IS CLOSED AND MADE READ ONLY!
THE NEW FORUM CAN BE FOUND HERE: https://4-stroke.net/data-archive/forum-archive-2015-2017
All users have been migrated to the new forum, so go and have a look!
---------------------------
DIT FORUM IS GESLOTEN EN ER KAN ALLEEN GELEZEN WORDEN!
HET NIEUWE FORUM IS NU HIER: https://4-stroke.net/data-archive/forum-archive-2015-2017
Alle leden zijn gemigreerd naar het nieuwe forum, dus ga een kijkje nemen!

Main Menu

Project Novio

Gestart door Stefan, donderdag 24 mei 2012 - 09:28

« vorige - volgende »

Stefan

Hallo iedereen ! Zoals je wellicht wel kan zien aan men aantal posts ben ik hier heel nieuw op 't forum ! Miss ff kort mezelf voorstellen dan..

Als wijze van een uitdaging heb ik niet lang geleden een honda noviootje gekocht voor een prijsje, die ik dus vanaf nu helemaal in orde wil krijgen :)
Enige probleem is dat ik hier helemaal niet veel van ken, maar al doende leert men, toch ?

Ik kwam op dit forum terecht door wat zoeken, en aan de hand van een handig topicje hier heb ik reeds de carburateur een mooie poetsbeurt kunnen geven ! Nu kunnen de afbraakwerken beginnen

Maar goed, foto's zeggen meer dan woorden dikwijls



en al beetje vervangbare stukken eraf gedaan





Zoals je kan zien zal ik hier wel wat knutselplezier aan beleven :)

Things to do :
- Volledig demonteren
- Opschuren en roest behandelen
- Spuiten
- Revisie motorblokje (men schoonvader kan hierbij helpen :))
- Tandwielen + ketting vervangen
- Nieuwe bobine (weet niet of dit nodig is eigenlijk)
- Nieuwe uitlaat
- Nieuwe gashendels en kabels
- Nieuwe standaard
- ....

Heb alleen gezien onderaan het frame dat het stuk waar de uitlaat aan bevestigd is afgebroken is. Dit zit vast aan 't frame met 2 bouten, nu is de vraag of je dit als apart onderdeel kan bestellen ergens, of moet ik iemand vinden om dit deel proberen na te maken ?

Tot binnenkort !

Peter van Geelen.

Hi Stefan en van harte welkom!

Leuk te zien dat je een Novio gaat restaureren! Het zijn geen overgecompliceerde brommertjes en de blokjes zijn ook degelijk en simpel en dus een goed project om mee te beginnen!

Wat betreft je werkzaamheden:
Citaat- Nieuwe bobine (weet niet of dit nodig is eigenlijk)
Dit is meestal niet nodig, maar alles kan nu eenmaal eens kapot gaan. Als je nog een mooie sterke vonk hebt, houd dan de centen nog even in je zak. Mocht je toch besluiten de bobine te vervangen en een goedkoop adresje weten te vinden, dan hoor ik het graag want ik denk dat ik met mijn één van mijn PC50's een bobineprobleem heb.

Citaat- Nieuwe standaard
Als je Noof niet goed op zijn standaard staat, dan ligt dat soms niet aan de standaard maar aan het frame. Het is in het verleden erg vaak gebeurd dat de bestuurder de Noof op de standaard zet en er dan op gaat zitten (schommelen). Deze standaard bevestigingen kunnen daar slecht tegen en hebben de neiging te gaan verbuigen. Dus check eerst of je ophanging nog recht is voordat je een nieuwe standaard koopt. Ik hamer hierop omdat je bij een nieuwe standaard precies hetzelfde euvel zal hebben.

- Controleer je achterwiellager.
Deze lagers hebben de neiging nog wel eens uit te lopen als ze niet goed zijn afgesteld.

- Vervang je achterbrug rubbers.
Dit verbetert je rijcomfort enorm.

- Vervang je trappers. (voetgedeelte)
Het ziet er niet alleen gelijk een stuk beter uit, maar je glijd er ook minder snel van af bij nat weer.

- Vervang je ontstekingsdeksel (dikke deuk)
Die heb ik voor je liggen en als je mij alleen de portokosten betaald, dan hoef je die niet in de winkel te kopen.

Wat betreft de uitlaat ophanging:
Kan je voor mij daar even een foto van nemen? Als het gedeelte aan het frame is afgebroken, dan zal je een nieuwe moeten maken. Er is geen mogelijkheid tot nabestellen want dit onderdeel zit gepuntlast aan het frame. Ik zie graag een fotootje, dan kan ik het met wat meer zekerheid zeggen.

Ik ben benieuwd naar de vorderingen! :D
Dit account is verplaatst naar een ander account. Gebruik het nieuwe account om een PM naar mij te sturen. Dank je wel.

Stefan

Hey ! alvast bedankt voor je snelle reactie en tips !

CitaatDeze standaard bevestigingen kunnen daar slecht tegen en hebben de neiging te gaan verbuigen. Dus check eerst of je ophanging nog recht is voordat je een nieuwe standaard koopt. Ik hamer hierop omdat je bij een nieuwe standaard precies hetzelfde euvel zal hebben.

Vanaf ik er alles af heb gehaald maak ik er een fotootje van ! 'T kan heel goed zijn dat wat je hier aanhaalt het geval is. Misschien valt de standaard nog te redden met wat behandelingen

Citaat- Vervang je trappers. (voetgedeelte)
Het ziet er niet alleen gelijk een stuk beter uit, maar je glijd er ook minder snel van af bij nat weer.

hehe juist die was ik nog vergeten, deze moet ik zowiezo vervangen aangezien er maar 1 op zit ;)

CitaatVervang je ontstekingsdeksel (dikke deuk)
Die heb ik voor je liggen en als je mij alleen de portokosten betaald, dan hoef je die niet in de winkel te kopen.

Lijkt me een goed plan !

CitaatWat betreft de uitlaat ophanging:
Kan je voor mij daar even een foto van nemen? Als het gedeelte aan het frame is afgebroken, dan zal je een nieuwe moeten maken. Er is geen mogelijkheid tot nabestellen want dit onderdeel zit gepuntlast aan het frame. Ik zie graag een fotootje, dan kan ik het met wat meer zekerheid zeggen.

Ja deze is ergens halverwege afgebroken, ook nogal roestig dus.. Ik maak er vanavond een fotootje van !
Het maken hiervan zou geen echt probleem moeten zijn dan, ik ken genoeg metaalbewerkers/lassers die dit voor mij wel zouden willen aanpakken :)

Peter van Geelen.

Ik stuur je een PM zodra ik het stapeltje deksels heb gevonden!
Dit account is verplaatst naar een ander account. Gebruik het nieuwe account om een PM naar mij te sturen. Dank je wel.

Stefan

CitaatIk stuur je een PM zodra ik het stapeltje deksels heb gevonden!

Allright ! Alvast bedankt voor de moeite !

Update 24/05/2012

Deze avond ff bezig geweest met de verdere demontage.



En hier is dan 't stukje dat ik bedoel. Ongeveer halverwege afgebroken, en eerlijk gezegd staat 't vrij rot aan 't uiteind.



Morgen haal ik er de resterende dingen af zoals de wieltjes en de veringen. Dan is ie klaar voor het oplapwerk :)

Nog gauw wat vraagjes.. Ik ga eerst goed schuren en daarna behandelen met een chemische roestverwijderaar (in benzinetank ook). Het lijkt me best om zo snel mogelijk daarna over te gaan naar een beschermlaagje of primer. Heeft er hier iemand ervaring/ideeën wat hiervoor te gebruiken ?

En als ik 't wat goed versta bestonden er nog geen RAL-codes voor de honda kleuren in die tijd. Weet iemand welk blauw dit ongeveer is, of 't er 't dichtst bij aanleunt ? Ikzelf denk ofwel RAL5012 (Lichtblauw) ofwel RAL5015 (Hemelsblauw). Opinies ?

Grtz

Kleesbees

Leuk project!

Ik heb voor het tank-coaten de beste ervaringen met de 1 komponent sealer van KBS-Coating.
Deze leveren een complete kit zoals reiniger, ontroester en sealer.
Deze is makkelijker te verwerken dan de 2 komponenten zoals tankcure.
http://www.kbs-coatings.eu/tanksealer.htm
Tevens kan tankcure op de lange termijn weer loslaten en zelf verbrokkelen.

Als je de wielen opnieuw laat spaken probeer dan een PC naaf te krijgen.
Deze hebben vaste lagers en niet van die kogeltjes zoals de Noof. Heb je nooit meer gezeur met afstellen wat je zowat om de 1000 km moet doen zeker in het begin na revisie.
C50-H, CD50-H, SS50, C310, C320, P50, PC50, PF50 en PS50

Thumper

Heb nog wel een frame over, dus inderdaad als je een foto van dat uitlaatding hebt ?

Stefan

@Kleesbees thx for de tips, ga dit zeker checken

@Thumper zie laatste foto ;)


Na de corrosiebehandeling wordt het dan zinkspray en dan spuiten denk ik

Peter van Geelen.

Ik kan even het bergje deksels niet vinden maar dat wordt mede veroorzaakt dat ik niet voorover kan bukken zonder het gevoel dat m'n ontbijt naar boven komt. Vandaag dus even niet naar het werk, dus ik ga dit weekend nog eens voor je zoeken.
Dit account is verplaatst naar een ander account. Gebruik het nieuwe account om een PM naar mij te sturen. Dank je wel.

Stefan

@Peter maakt niet uit, er zit zeker geen haast achter ofzo ! veel beterschap gewenst btw ;)

wat zijn je gedachten van de uitlaat ophanging ? (zie laatste foto)

Peter van Geelen.

Citaat van: Stefan op vrijdag 25 mei 2012 - 11:57
@Peter maakt niet uit, er zit zeker geen haast achter ofzo ! veel beterschap gewenst btw ;)

wat zijn je gedachten van de uitlaat ophanging ? (zie laatste foto)

Dank je wel en wat betreft de ophanging, die ziet er erg gaar uit. Als je iemand hebt die van een mooi stukje plaatstaal een nieuwe ophanging kan maken en deze weer kan (punt) lassen, dan moet je dat zeker doen. Eerst zorgen dat de hoek goed is, dan de uitlaat vóór monteren en aftekenen waar de boutgaatjes van de uitlaat moeten komen, dan gaat het helemaal lukken denk ik ^^
Dit account is verplaatst naar een ander account. Gebruik het nieuwe account om een PM naar mij te sturen. Dank je wel.

Stefan

Voor de uitlaat ophanging heb ik aan iemand gevraagd die een heel goeie metaalbewerker en lasser is, dus dat komt misschien deze week nog wel in orde ! Foto's volgen uiteraard ;)

Hierna kan ik hem volledig opschuren, eventueel behandelen en dan in de primer en erna in de verf zetten. Tussendoor kunnen we dan ook eens het motorblok wat opblinken aan binnen -en buitenkant ;)

En dan volgt het boodschappenlijstje *slik*
- uitlaat
- luchtfilter
- achtertandwiel 25 (5 gaten)
- voortandwiel 15 (5 gaten)
- ketting 415 (100 schakels)
- Hendel rem + gas set rechts
- hendel rem + choke set links
- moeren,ringen,etc..
- spatborden
- isolator carburator

en indien nodig
- benzinekraan
- rem,gas kabels
- bobine
- teller + kabel
- koplamp

Deze moet ik nog eens bekijken en evalueren naar eventuele bruikbaarheid ;)

@Peter, trouwens die standaard bevestigingen ga ik als het mij past vanavond eens bekijken. De noof lijkt me niet echt te wankelen op zen standaard, het is eerder dat hij niet stevig recht blijft staan dat mij zorgen baart.

Stefan

Buttnaked novio !



dit zijn de bevestigingen voor de standaard, lijken mij nog vrij recht te staan..





en hier wordt wellicht vanavond of morgenavond naar gekeken en gefixed, zodat ik ten laatste volgende week het jullie kan laten zien wat het geworden is ;)



Er zit btw ook een lichte deuk in men benzinetank heb ik gezien, valt dit uit te plamuren ?

grtz

Peter van Geelen.

Schiet lekker op! :D
Wat betreft deukje, ligt er aan hoe diep en welke vorm. Soms kan je de deuk er uit trekken en anders lekker vullen met 2 componenten vuller. Let er wel op dat je de menging goed hebt. Meestal is het een golfbal vuller op een erwt verharder. En het wordt snoeihard, dus vul het wel zo netjes mogelijk, dat scheelt een hoop schuren!
Dit account is verplaatst naar een ander account. Gebruik het nieuwe account om een PM naar mij te sturen. Dank je wel.

Thumper

Zal deze week nog ff gaan graven.
Heb ook nog wel tanks over.