• Welcome to 4-Stroke.net Honda viertakt bromfiets en motorfiets forum - Honda four-stroke moped and motorcycle forum.
 

Nieuws:

***** ATTENTION / ATTENTIE *****

THIS FORUM IS CLOSED AND MADE READ ONLY!
THE NEW FORUM CAN BE FOUND HERE: https://4-stroke.net/data-archive/forum-archive-2015-2017
All users have been migrated to the new forum, so go and have a look!
---------------------------
DIT FORUM IS GESLOTEN EN ER KAN ALLEEN GELEZEN WORDEN!
HET NIEUWE FORUM IS NU HIER: https://4-stroke.net/data-archive/forum-archive-2015-2017
Alle leden zijn gemigreerd naar het nieuwe forum, dus ga een kijkje nemen!

Main Menu

[Vliegwiel] Hoe schakel ik de begrenzer van mijn vliegwiel uit?

Gestart door Peter van Geelen., dinsdag 04 september 2012 - 20:42

« vorige - volgende »

Peter van Geelen.

Bijgedragen door: PB van Geelen

Omschrijving:
Als je in je vliegwiel kijkt, zie je dat er een armpje dat scharniert op het vliegwiel. Deze armpjes worden op hun plaats gehouden door een veertje. Tevens steekt dit armpje in de bus met de nok die de contactpuntjes bedient.

Werking:
Bij en bepaalde snelheid (en daarboven) zorgt de middelpuntvliedende kracht dat het armpje tegen de veerdruk in naar buiten draait. Als dit gebeurt, schuit de nok een klein beetje op ten opzichte van het vliegwiel. Dit zorgt er voor dat het ontstekingstijdstip wordt verlaat wat er in zijn beurt voor zorgt dat de motor slechter presteert en dus wordt begrensd.

Oplossing:
Zoals je nu begrijpt moet je dus voorkomen dat deze armpjes naar buiten komen. Dit kan je doen door middel van een stevig stukje ijzerdraad (herstelbaar), een schroefje direct naast het armpje (herstelbaar) of door het vast te lassen (niet herstelbaar). Zorg ervoor dat je dit goed doordacht doet. Het armpje mag absoluut niet meer bewegen en je moet er zeker van zijn dat de manier die je hebt gekozen om het vast te zetten ook werkelijk blijft zitten. Zoveel ruimte zit er niet achter en als er iets losschiet, dan kan de schade groot zijn.
Dit account is verplaatst naar een ander account. Gebruik het nieuwe account om een PM naar mij te sturen. Dank je wel.