• Welcome to 4-Stroke.net Honda viertakt bromfiets en motorfiets forum - Honda four-stroke moped and motorcycle forum.
 

Nieuws:

***** ATTENTION / ATTENTIE *****

THIS FORUM IS CLOSED AND MADE READ ONLY!
THE NEW FORUM CAN BE FOUND HERE: https://4-stroke.net/data-archive/forum-archive-2015-2017
All users have been migrated to the new forum, so go and have a look!
---------------------------
DIT FORUM IS GESLOTEN EN ER KAN ALLEEN GELEZEN WORDEN!
HET NIEUWE FORUM IS NU HIER: https://4-stroke.net/data-archive/forum-archive-2015-2017
Alle leden zijn gemigreerd naar het nieuwe forum, dus ga een kijkje nemen!

Main Menu

[Vliegwiel] Wat is het verschil tussen verschillende vliegwielen?

Gestart door Peter van Geelen., maandag 17 september 2012 - 12:20

« vorige - volgende »

Peter van Geelen.

Bijgedragen door: Butt Head

Uitleg:
In een verlatend en vervroegend vliegwiel zitten 1 of 2 gewichtjes die door de centrifugaal krachten naar buiten willen. Aan die gewichtjes zit een klein nokje die de nok van de contactpunten opent. Afhankelijk van een vervroegend of een verlatend vliegwiel word het moment waar de punten opengaan beïnvloed.

Herkennen van het type vliegwiel:
  • Een vervroegend vliegwiel is te herkennen aan 2 streepjes aan de linkerkant van het F teken.
    Bij een vervroegend draait de nok rechts om.

  • Een verlatend ziet er bijna het zelfde uit maar dan zitten de gewichtjes een slag gedraaid zo dat de nok de andere kant op beweegt.
    Bij een vervroegend draait de nok links om.


Samenvatting:
  • Een verlatend vliegwiel verlaat het ontstekingstijdstip als de toeren toe nemen.
    Bij het verlaten dan gaan de punten iets later open waar door het blok minder toeren kan maken.

  • Een vast vliegwiel houdt altijd het zelfde ontstekingstijdstip.
    Bij een vast vliegwiel verandert het ontstekingstijdstip niet, ongeacht het aantal toeren.

  • Een vervroegend vliegwiel vervroegt het ontstekingstijdstip als de toeren toe nemen.
    Bij een vervroegend vliegwiel gaan de punten eerder open bij een hoger toerental wat resulteert
    ervoor zorgt dat je nog wat meer toeren kan maken dan bij andere vliegwielen.

Verlatend vliegwiel blokkeren:
De verlatende vliegwielen willen nog wel eens vast gezet worden door middel van een lasje dat het nokje vast zet aan de armpjes van de verlating of een boutje dat de armpjes niet naar buiten kunnen bewegen. Helaas willen ze dat ook wel eens bij een vervroegend vliegwiel doen. (Klik hier voor meer uitleg)

Dit account is verplaatst naar een ander account. Gebruik het nieuwe account om een PM naar mij te sturen. Dank je wel.