• Welcome to 4-Stroke.net Honda viertakt bromfiets en motorfiets forum - Honda four-stroke moped and motorcycle forum.
 

Nieuws:

***** ATTENTION / ATTENTIE *****

THIS FORUM IS CLOSED AND MADE READ ONLY!
THE NEW FORUM CAN BE FOUND HERE: https://4-stroke.net/data-archive/forum-archive-2015-2017
All users have been migrated to the new forum, so go and have a look!
---------------------------
DIT FORUM IS GESLOTEN EN ER KAN ALLEEN GELEZEN WORDEN!
HET NIEUWE FORUM IS NU HIER: https://4-stroke.net/data-archive/forum-archive-2015-2017
Alle leden zijn gemigreerd naar het nieuwe forum, dus ga een kijkje nemen!

Main Menu

Honda Zoomer - The end of an era (2002 - 2012)

Gestart door Peter van Geelen., zondag 23 december 2012 - 09:35

« vorige - volgende »

Peter van Geelen.

Hierbij het werkelijke verhaal. Veel moeite heb ik moeten doen bij Honda Nederland de verkoopcijfers in Nederland los te krijgen (dat is geheim)
Omdat het voor de HVN was wilde men bij wijze uitzondering het doen.


Z O O M E R
H O N D A
2002-2012(einde productie)
The end of an Era

Interview: Ad Nap, Honda Zoomer specialist en Honda hobbyist in hart en nieren.

De Honda Zoomer werd geboren eind 2002. In 2003 werden ze als eerste getoond in de VS en Canada en hernoemd naar Ruckus. Deze modellen hadden nog een carburateur. Pas in 2004 werden ze, als Zoomer, geëxporteerd naar Europa, de rest van de wereld kreeg ze niet te zien en daarmee werd het tegelijkertijd een uniek model waar je verliefd op kon worden of je vond het gewoon afschuwelijk. Ik vond het model nergens op lijken en daarom speurde ik naar de oorsprong ervan.

Bij toeval ontdekte ik in een oorlogsmuseum in Normandië een parachutisten 2 takt bromfiets die er verdacht op leek, een zelfde gevoel had ik al eens gehad bij de 2-takt Motocompo dat ook een soort kopie van een paramachine is en ook de Z50A en Dax hebben er mee te maken.


De Japanners hebben op allerhande gebied veel nagemaakt, het mooie echter is wel, dat er werd verbeterd en door de goedkope wijze van produceren een keiharde concurrent van westerse producenten werden. Terug naar de Zoomer. De modellen werden voorzien van een brandstof inspuiting (FI) waarbij de carburateur verviel. Daarbij werd een technisch hoogstandje bereikt dat niet eerder in de bromfiets/scooterwereld was vertoond. Mijn vermoeden is dan ook dat de NPS50 Zoomer/Ruckus een studie project was voor de toekomst.

De machine bezit een echte computer die iedere milliseconde het motorvermogen controleert en zorgt voor de juiste lucht/brandstof verhouding via de Lamba-sonde in het uitlaat systeem. Als deze computer het laat afweten c.q. kapot gaat, dan kost een nieuwe circa 750 euro en dat is dan tegelijk het duurste deel van dit wonder. Het start systeem mag er ook zijn, een druk op de knop en de machine loopt direct, er zit geen ouderwetse startmotor in doch een ronde schijf met een +/- systeem waardoor het motortje onmiddellijk start.

De 4 piepkleine klepjes, 2 inlaat en 2 uitlaat, links Zoomer, rechts Classic machine was een innovatie die zeker in de bromfietswereld tot grote bewondering leidde. Honda Motor Company staat niet voor niets bekend om haar vernieuwingen. Ook het koelsysteem is een wondertje op zich. De Zoomer moet gesmeerd worden middels vol synthetische motorolie, een bougie kost circa 25,00 euro.

De machine maakt maximum 7800 toeren en de maximum snelheid is circa 59 km/uur.

De zit houding, overigens met rugsteun, is voortreffelijk mede door het brede stuur. Ook het benzine verbruik mag respectabel genoemd worden, meestal op lange afstanden 1 : 45 en zoals ik verstandig reed bij mijn rit naar Normandië zelfs 1 : 48 wat voor een met snaar aangedreven machine zonder meer uitzonderlijk genoemd mag worden, omdat veel van het vermogen juist door snaar aandrijving verloren gaat. De standaard rolletjes zijn circa 7 gram, door die te veranderen kan ook sneller worden gereden.

Onder het zitgedeelte bevindt zich een opbergruimte, een helm past er helaas niet in en daardoor was het voor veel mensen niet interessant en viel hij af als een machine moest worden aangeschaft, het was tevens een egoïsten machine met slechts een zitplaats zoals de CD50S en CL50. Deze machines waren alleen bestemd voor de Japanse markt en diverse C's zijn dat ook. Toch vielen deze minpunten in het niet door de unieke motor constructie.

Kleppen stellen zoals bij de "ouderwetse" Honda is ook al weer een unieke gebeurtenis, een vakman moet dit doen, voor een amateur is het absoluut onmogelijk. Door middel van kleine plaatjes worden de kleppen gesteld.





Het cilinderhuis zit vast aan het onderblok en kan niet worden uitgewisseld, hij kan wel worden uitgeboord om een groter vermogen te krijgen hoewel de cilinderbus niet erg dik is. Begrijpelijk is dat de computer dan opnieuw moet worden ingesteld met speciale apparatuur. Bij een servicebeurt wordt de motor uitgelezen om fouten te ontdekken. Dat betekent nog al wat, zelf sleutelen aan de motor is, zoals veel moderne voertuigen, bijna onmogelijk. Krijg je onderweg een elektronisch probleem dan zal je de Wegenwacht moeten inschakelen en dat is natuurlijk wel jammer, maar ook alle moderne auto's hebben dat probleem.

Inmiddels is de productie van de NPS50 Zoomer/Ruckus beëindigd en er staat al een opvolger gereed om de taak over te nemen de Zoomer concept X welke was te zien bij een motorbeurs in Thailand.


Het ziet er naar uit dat hij ook in productie genomen gaat worden. Jammer is wel, dat de karakteristieke dubbele koplamp is verdwenen. En zo komt er een einde aan een futuristische machine die over niet al te lange tijd als een legende van modern scooter rijden de geschiedenis in gaat. Laten we hopen dat de nog rijdende exemplaren net zo gekoesterd zullen worden als de "classic" Honda's vanaf 1958-XXXX, die ook hun sporen hebben verdiend in de tweewieler wereld.


Verkopen Honda Zoomer in Nederland, cijfers bereidwillig afgestaan door Honda Nederland (Susan Bakker).


   
   
   
NPS50 Zoomer
Jaar2006200720082009201020112012
Aantal verkocht 1281511801128811677

De verkoop is gestart in 2005, de aantallen hiervan zijn opgenomen in 2006. En het is een feit dat de productie van de Zoomer is gestopt.



Geschreven door: Herman van Rossum,
Met dank aan: Dhr. Ad Nap en Susan Bakker van Honda Nederland.
Geredigeerd door: PB van Geelen
(c) 2012 - Herman van Rossum
Dit account is verplaatst naar een ander account. Gebruik het nieuwe account om een PM naar mij te sturen. Dank je wel.

Peter van Geelen.

#1
Zoals het hier gepost is komt het op 02-01-2012 25-12-2012 op de voorpagina van de website!
Dit account is verplaatst naar een ander account. Gebruik het nieuwe account om een PM naar mij te sturen. Dank je wel.

DAX6

Peter, mijn bijzonder hartelijke dank, zo had het met weinig moeite ook in het magazine van de HVN kunnen staan,chapeau!
Her. Herman

Peter van Geelen.

Graag gedaan en het is een interessant artikel! Die klepstel plaatjes deden mij direct terugdenken aan mijn tijd als monteur bij Alfa Romeo. Dat was al een rotklus, dus dan moeten deze kleine "dubbeltjes" ook niet al te gemakkelijk zijn denk ik!
Dit account is verplaatst naar een ander account. Gebruik het nieuwe account om een PM naar mij te sturen. Dank je wel.

Goldie

#4
Nou, hij is in productie hoor, wel weer anders dan dat prototype, tenminste, dat voorlicht is echt wat anders geworden (regelgeving waarschijnlijk)
Omgerekend kost hij 1286,14 euro , voor een 110 CC IN THAILAND   :grin:

http://www.youtube.com/watch?v=jsNXLve9aIQ

MotorDax '72, Chaly '74, Dax '75 in opbouw, Dirty Harry C90 '76, Gorilla '79-'81

Laatste project: Z90A K2 Mad Max '70

DAX6

Citaat van: Goldie op dinsdag 25 december 2012 - 14:32
Nou, hij is in productie hoor, wel weer anders dan dat prototype, tenminste, dat voorlicht is echt wat anders geworden (regelgeving waarschijnlijk)
Omgerekend kost hij 1286,14 euro , voor een 110 CC IN THAILAND   :grin:

http://www.youtube.com/watch?v=jsNXLve9aIQ



We praten over de NPS 50 PMI en dat is niet dezelfde als die in Thailand wordt gebouwd, de nieuwe Zoomer heet nu nog Concept X en wijkt qua voorzijde en frame zoveel af dat je het geen gelijkwaardige kunt noemen en in tegendeel van de C100/50 waarbij de uitstraling tot op de dag van vandaag nog steeds weinig afwijkt van het oorspronkelijke. Overal worden clonen van nagemaakt, China,Thailand,Vietnam enz. Zo wordt er van de Zoomer ook al geruime tijd een,slechte, copie gebouwd met meer CC's maar kwalitatief gezien absoluut geen Honda.
Veel delen passen niet op de Honda Zoomer. Nogmaals de productie van de Honda NPS 50 is wereldwijd per 31 maart 2012 gestopt !
Herman

Goldie



OEPS  :smile:

dacht ik hier even de primeur te hebben  :grin:

MotorDax '72, Chaly '74, Dax '75 in opbouw, Dirty Harry C90 '76, Gorilla '79-'81

Laatste project: Z90A K2 Mad Max '70

schwantz34

mwahaha, tegen herman kan niemand op qua kennis! :grin:

DAX6

Citaat van: Goldie op woensdag 26 december 2012 - 02:31


OEPS  :smile:

dacht ik hier even de primeur te hebben  :grin:



No hard feelings,
Omdat ik over het merk Honda veel wil weten stel ik regelmatig vragen bij HM in Japan via een Amerikaanse vriend die vloeiend Japans spreekt en schrijft. Zodoende kom ik ook veel te weten over prototypes en concepten. Hoewel een hybride 4takt al geruime tijd op de markt is, is Honda bezig met een uniek systeem.men is al bezig met een electrische C100 met de  electrische motoren In beide velgen ( niet nieuw hoor, dit is al uitgevonden tussen 1920/30) maar nu wilt men het combineren met een superzuinige 4 stroke engine. Het mag niet te groot worden. Bij gebruik van de fossiele krachtbron wordt de accu weer bijgeladen . Omdat 2 wielers vooral in Azië nog steeds het voornaamste vervoermiddel is zal men blijven door ontwikkelen.  De uitvinding van de FI bij de Zoomer zit nu ook in de PBX 125 en250, eenvriend heeft er een,geweldig gewoon. De wereld draait door en wat mij betreft bij Honda nog heel lang........
Het blijft een fantastisch product.
Mijn wens is het Honda museum in Japan te bezoeken om de iconen te bewonderen !

DAX6

Citaat van: Peter van Geelen op zondag 23 december 2012 - 16:55
Graag gedaan en het is een interessant artikel! Die klepstel plaatjes deden mij direct terugdenken aan mijn tijd als monteur bij Alfa Romeo. Dat was al een rotklus, dus dan moeten deze kleine "dubbeltjes" ook niet al te gemakkelijk zijn denk ik!
Die plaatjes zijn vele malen kleiner dan een ouderwets dubbeltje, met een magneet moeten ze worden geplaatst, ik moet er niet aan denken als er een in het blok valt, dan is Leiden in last, het hele blok moet worden gedemonteerd, daarom kan alleen een specialist dat doen. Hier blijf ik van af. Moderne techniek brengt ook moeilijkheden met zich mee, maar houdt het maar eens tegen. Het uitwisselen van totale units gaat steeds meer gebeuren, een kapotte tv kan je beter vervangen, de kosten zijn vaak veel hoger dan reparatie. Dat weten we allemaal.
Als een OT Honda blok in de soep draait zijn originele delen nog wel een optie maar de prijs is hoog, daarom monteren veel mensen immi delen waarvan de kwaliteit overeenkomstig de prijs is. Ik monteer liever origineel tenzij het echt niet anders kan, maar dan moet ik wel de hele wereld hebben afgezocht.
En toch is er soms dichtbij nog veel te vinden vooral Belgie is een goede plek om aan onderdelen te komen, ook voor 17" machines, getuige de goede beurzen van Wieze en Hamont waar ik tegen onvoorstelbaar lage prijzen, o.a. Snelheidsmeter C310A € 40,00/ zijkapjes CD 50, nieuw ,L+R, € 20,00 per stuk, filters CB72 en CB450K0 €30,00 enz.
Voorwaarde is dan wel wees minimaal 1 uur voor opening aanwezig. Dat heb ik in Nederland ook gedaan, soms kan je aan mooie machines komen voordat ze het terrein op worden gereden. Ik heb de Honda Astrea Grand en een SS 50K1 enCA95 Benly verworven op deze wijze. Onderhandelen gaat dan veel makkelijker.probeer het maar eens.
Je kunt de machines direct proefrijden en je hoeft de verkoper niet op zijn blauwe ogen te geloven.