• Welcome to 4-Stroke.net Honda viertakt bromfiets en motorfiets forum - Honda four-stroke moped and motorcycle forum.
 

Nieuws:

***** ATTENTION / ATTENTIE *****

THIS FORUM IS CLOSED AND MADE READ ONLY!
THE NEW FORUM CAN BE FOUND HERE: https://4-stroke.net/data-archive/forum-archive-2015-2017
All users have been migrated to the new forum, so go and have a look!
---------------------------
DIT FORUM IS GESLOTEN EN ER KAN ALLEEN GELEZEN WORDEN!
HET NIEUWE FORUM IS NU HIER: https://4-stroke.net/data-archive/forum-archive-2015-2017
Alle leden zijn gemigreerd naar het nieuwe forum, dus ga een kijkje nemen!

Main Menu

[NL] Benzine op de bon!

Gestart door Peter van Geelen.., vrijdag 21 oktober 2011 - 18:20

« vorige - volgende »

Peter van Geelen..

De oliecrisis van 1973 (ook wel de eerste oliecrisis genoemd) betrof een wereldwijd - kunstmatig gecreëerd - tekort aan aardolie.  De crisis werd veroorzaakt door een aantal politiek gerichte acties van  de Arabische olieproducerende landen, gericht tegen het Westen. De Arabische landen verhoogden de olieprijs met 70% en verminderden de olieproductie elke maand met 5%, zodat de  prijs per vat explosief steeg. Tegen een aantal landen die Israël direct hadden gesteund bij de Jom Kipoeroorlog werd bovendien een volledige olieboycot ingevoerd. De Verenigde Staten en een aantal West-Europese landen waren de voornaamste doelwitten van deze boycot.  De oliecrisis met zijn stijgende olieprijzen had wereldwijd grote  invloed op de economie, omdat zoveel economische sectoren van olie  afhankelijk waren. De crisis leidde tot stagflatie - een combinatie van stagnatie en inflatie. In 1979 ontstond er een tweede oliecrisis, ook wel aangeduid als de oliecrisis van 1979. Naast de Verenigde Staten was Nederland doelwit van de Arabische  olieboycot. Dit was te wijten aan de opstelling in het conflict tussen Israël en de Palestijnen,  waarin Nederland tot begin jaren zeventig een pro-Israëlisch standpunt  innam. Het bleef echter niet bij symbolische steun aan Israël, want in 1973 leverde Nederland in het geheim wapens.



Daarnaast noopte het olietekort na het ingaan van de OPEC-acties de  overheid tot energiebeperkingen. In Nederland werd die winter een aantal  autoloze zondagen afgekondigd. De benzine werd bovendien gerantsoeneerd: autobezitters kregen benzinebonnen die ze bij het tanken zouden moeten inleveren. Er ontwikkelde zich  onmiddellijk een hamsterwoede die her en der tot gevaarlijke situaties  aanleiding gaf. In de Verenigde Staten mochten automobilisten met een oneven nummerbord alleen maar tanken op  maandag, woensdag en vrijdag. De anderen, met een even nummerbord,  mochten tanken op dinsdag, donderdag en zaterdag.

Bromfietsen kregen een merkje ingeslagen. Wat dit precies inhield, zijn we nog aan het onderzoeken.Toen de regering doorhad dat de maatregelen overbodig waren, werden de  beperkingen opgeheven. De maatregelen waren bovendien weinig effectief.  Om het rijverbod op autoloze zondagen te omzeilen, ging men al op zaterdag rijden en keerde men zondagavond  laat terug, zodat het benzineverbruik helemaal niet afnam. Ook benzine  op de bon mislukte. In de grensstreek reden automobilisten naar onze  buurlanden, waar benzine niet op de bon was. Veel mensen, die toch al  weinig reden, hadden bonnen over. Ten slotte lapten benzinestations in  Nederland de rantsoenering aan hun laars: ze leverden brandstof zonder  bonnen. De distributieregeling werd nog binnen een maand teruggedraaid.

Bronnen: FireStone, Wikipedia

Click here to read this article!
Dit account is verplaatst naar een ander account. Gebruik het nieuwe account om een PM naar mij te sturen. Dank je wel.