• Welcome to 4-Stroke.net Honda viertakt bromfiets en motorfiets forum - Honda four-stroke moped and motorcycle forum.
 

Nieuws:

***** ATTENTION / ATTENTIE *****

THIS FORUM IS CLOSED AND MADE READ ONLY!
THE NEW FORUM CAN BE FOUND HERE: https://4-stroke.net/data-archive/forum-archive-2015-2017
All users have been migrated to the new forum, so go and have a look!
---------------------------
DIT FORUM IS GESLOTEN EN ER KAN ALLEEN GELEZEN WORDEN!
HET NIEUWE FORUM IS NU HIER: https://4-stroke.net/data-archive/forum-archive-2015-2017
Alle leden zijn gemigreerd naar het nieuwe forum, dus ga een kijkje nemen!

Main Menu

[NL] HONDA SS50, Wereldberoemd in heel Nederland

Gestart door Peter van Geelen.., donderdag 22 september 2011 - 23:40

« vorige - volgende »

Peter van Geelen..

HONDA SS50, Wereldberoemd in heel Nederland
Een artikel uit Bromfiets, geschreven door Cok van den Heuvel

In klassiekerkringen denken de meeste liefhebbers bij 'viertaktHonda' meteen aan een Super Sport 50. Eigenlijk is dat vreemd, want wereldwijd gezien is juist de brommer die Nederlanders kennen als 'de SS 50' altijd een zeldzaamheid gebleven.Heel veel historici, 'Honda-kenners' en commerciële mensen zullen nu steigeren. 'Maar de SS 50 is toch een wereldbekend model, dat in modernere vorm (Benly bijvoorbeeld) nog altijd geleverd wordt?' Liefst wordt zo'n tegenwerping ook nog gestaafd met een (internet-) folder waarop een SS 50 besproken wordt.

Een béétje hebben die tegensprekers natuurlijk wel gelijk, zolang het over de rest van de wereld gaat. Nederland is een eigenwijs land en hier is alles dus anders. Hét 'wereldmodel Honda' is de driebak halfautomaat C 50, opvolger van de C 100 Supercub. De vierbak handkoppeling sportversie (van 1968) daarvan heet overal SS 50 E. Maar Nederlanders leerden die SS 50 E kennen als de CD 50. Tussen Dokkum en Munstergeleen is de CD leverbaar geweest van 1971 tot laat in 1974, toen was het over en uit. Maar wereldwijd gingen zowel de C 50 als de brommer die 'wij' dus kennen als CD 50 gewoon door met hun carrière, dat klopt echt wel. Er ontstonden vijfbakversies en later ook varianten met een schijfrem in het voorwiel, maar de typische 'jarenzestigtank' met zijn verchroomde flanken bleef. Al die miljoenen viertakt-Honda'tjes die in Aziatische landen nog altijd rond rijden zijn 50, 70, 90 en 110 cc nazaten van de C 50 en wat wij kennen als de CD 50 (overigens niet meer exact hetzelfde oude model, het zijn 'modernere' exemplaren uit de jaren tachtig en negentig).

Lees het volledige artikel door hier te klikken. (download vereist registratie)
Scanwerk en inzending door Nexus6

Click here to read this article!
Dit account is verplaatst naar een ander account. Gebruik het nieuwe account om een PM naar mij te sturen. Dank je wel.