• Welcome to 4-Stroke.net Honda viertakt bromfiets en motorfiets forum - Honda four-stroke moped and motorcycle forum.
 

Nieuws:

***** ATTENTION / ATTENTIE *****

THIS FORUM IS CLOSED AND MADE READ ONLY!
THE NEW FORUM CAN BE FOUND HERE: https://4-stroke.net/data-archive/forum-archive-2015-2017
All users have been migrated to the new forum, so go and have a look!
---------------------------
DIT FORUM IS GESLOTEN EN ER KAN ALLEEN GELEZEN WORDEN!
HET NIEUWE FORUM IS NU HIER: https://4-stroke.net/data-archive/forum-archive-2015-2017
Alle leden zijn gemigreerd naar het nieuwe forum, dus ga een kijkje nemen!

Main Menu

Wim z'n Honda's. Een oranje Amigo die groen wordt.

Gestart door wim, donderdag 29 augustus 2013 - 15:17

« vorige - volgende »

schwantz34

Blijft een mooi brommertje!
Mijn motor is trouwens een Honda CB72, 250cc  ;)

wim

#16
Aha dus geen black bomber, wel die zelfde stijl toch?
Vandaag ook weer aan de novio geklust, vorige week weer eens flink gereden en hij loopt toch ruim 45! mmmm...zal die begrenzer er toch al af zijn? dat zou jammer zijn want hij rijdt erg inhouderig net als met begrenzer en moet ik dus verder zoeken. Zaterdag het vliegwiel gedemonteerd en gelukkig de begrenzer was nog los, dus die eerst vastgezet, dat was zéker het inhouden (zonder proefrijden :smile: ) vorige week ook de spatborden gedemonteerd en gespoten, die waren erg lelijk, gelukkig geen deuken dus schuren twee keer spuiten, mooi, wel erg wit nu, mischien een keertje overdoen met tintje donkerder. Binnenzijde ingesmeerd met owatrololie.


Vandaag eens flink gepoetst want het frame wordt zeker niet gespoten dat blijft origineel met gebruikssporen, alles is los en uit elkaar gegaan en gereinigd gecleanerd en in de wax gepoetst en teruggemonteerd met een lik vet, wiellagers, balhoofdlagers, voorvork uitelkaar, ingevet, remmen schoon en geschuurd. Al het chroom gepoetst enz.

Naafjes nog erg mooi na weinig poetswerk,


dit wordt echt niet meer toonbaar, daar ga ik andere voor zoeken,


erg wit, wel lekker fris meteen, op de bagagedrager ligt de schakelaar uit de koplamp die is gesneuveld en probeer ik te repareren of er moet een andere komen,


Tellertje uitelkaar gehaald, glaasje poetsen, wijzertje spuiten, alu.randje poetsen en weer nieuw als ie dat al niet was want hij stond al op de nul, ??


De oranje lak ging onwaarschijnlijk mooi glimmen na die poetsbeurt,




Gr. Wim.

schwantz34

#17
Ja klopt, wel een beetje dezelfde style.
Dit model (cb72) was de eerste honda ooit die op het isle of man heeft gewonnen.

Hier een foto: links mijn cb72 en rechts een black bomber



De novio ziet er erg mooi uit!
Was al een aardig mooi brommertje, maar nu al helemaal.
Is altijd netjes mee omgegaan, wat je ook weer terugziet in bijv de spatborden.
Lak misschien niet meer zo mooi, maar wel mooi strak zonder deuken.

Word erg mooi!

wim

Ja inderdaad jou cb72 is dezelfde '60s stijl als de black bomber. Gaaf.
Gr. Wim.

wim

Van de super100 van supermotorcompany die ik bezit heb ik de laatste tijd eens tellerstanden en hoeveel benzine er steeds in kon bijgehouden.
Nou bij korte stukken steeds volgas optrekken, op t laatst remmen en zo snel mogelijk weer volgas, dus lekker doorpalen :smile: verbruikt ie rond de 1:20 . Afgelopen zaterdag een lang stuk aan één, snelheden zo constant mogelijk tussen 60 en 80kmpu (en meestal 60) dan wordt het 1:42 ,gewoon t dubbele dus! :durr:
Olieverbruik is 0. Tellerstand nu 3000km (in 2 jaar).

Gr. Wim.

wim

#20
De novio liep constant slecht, inhouden, stotteren, het leek iets electrisch, vaak is het ook de begrenzer die je het gevoel geeft dat je constant inhoud maar die had ik al vastgezet en de ontsteking 2mm (op het vliegwiel) vroeger gezet.
Carburateur al 3x gereinigd, die nog maar eens opengemaakt. Het o-ringetje om de sproeier maar eens nader bekeken,
de sproeier zat er altijd wat lossig in vond ik, rubbertje onder de sproeier onderin het vlotterbakje die er voor dient om sproeier omhoog te houden is goed maar de oring vertrouw ik niet maar heb geen nieuwe voorhanden dus modificeren maar. Een o-ring (die te dik was om er omheen te doen) boven de sproeier geplaatst waardoor ook de sproeier lager komt te staan, daarom het rubbertje wat normaal de sproeier omhoog houdt verwijderd, nu drukt de vlotterbak direct de sproeier omhoog tegen de nieuwe o-ring en de afdichting is perfect, er wordt geen (valse)benzine meer langs de sproeier getrokken, vlotterniveau even mooi op 5mm gezet, proefrijden en meteen helemaal goed zeg, direct naar de 45, goed optrekken, helemaal goed.

De modificatie,

                                                                                                                                                                   Toen kwam er iemand die de novio wou kopen, de novio verhuisde richting Drenthe naar de nieuwe eigenaar en heeft daar weer een heel nieuw leven voor zich.

Hoe die er het laatst uitzag,

Goldie



Lekker dat het opgelost is, en mooi eind resultaat.

Wel weer snel weg, je moet wel blijven genieten Wim.

Ooit ga ik ook eens iets doen met die P dingen, maar eens koffie doen bij Peter voor wat basis info en wat costum ideeen. 10 inch motor P50 ofzo.  :smile:

Groet

Sven
MotorDax '72, Chaly '74, Dax '75 in opbouw, Dirty Harry C90 '76, Gorilla '79-'81

Laatste project: Z90A K2 Mad Max '70

DAX6

#22
Citaat van: wim op maandag 30 juni 2014 - 23:02
Ah, kevin schwantz 34, the texaan cowboy, met de suzuki rg500 two-stroker in de '80s. coole gast was dat, werd vaak van zn stalen ros geworpen met een highsider.
http://www.youtube.com/watch?v=s0xGd2UPobk
Mooie black bomber honda heb je trouwens.
Vandaag even aan de novio geknutseld, ontstekingstijdstip gecontroleerd met de strobo en hij flitst precies op F dus perfect. Eerst maar eens nieuwe benzine erbij gedaan en een flink stuk gereden, gaat toch wel steeds beter rijden maar lang niet naar mn zin, morgen maar eens kijken of de begrenzer al vast staat want dat rijd ook voor geen meter als dat ding nog werkt dat constante inhoudengevoel, en maar eens naar de kleur van de bougie kijken want hij hapt ook naar lucht alsof de sproeier te klein is, maar daar zat een .55 in, en de naald is in het midden.
Foto's,


                 


Wim, was geen Black Bomber, maar een mooie CB72, bj 1961, komt ook bij mij vandaan. ik had ook een CB450 K0 en K2, een is naar Belgie en de ander naar een gelukkige Nederlander gegaan.

wim

#23
Vandaag is het toch weer gebeurd, ik kocht toch weer een PC50 uit, volgens de verkoper, 1968.
Of dat echt klopt weet ik natuurlijk niet maar dat wordt uitgezocht, alles gaat ondersteboven.
Hij is prachtig geschilderd(not) in lichtgrijs en donkergrijs maar de originele kleur blijkt mosterdgeel te zijn.
Er is geen kenteken bij, wel een extra stoterblokje. De PC heeft erg lang in een schuur gestaan, blokje is wel los en vonkt.
Die gaat dus zeker wel starten. Iemand een idee wat betreft framenummer en bouwjaren, is daar een lijst van??
Het lijkt een erg vroeg framenr. Morgen ga ik verder, eerst foto's:

dikke easyrider pijp


geen kettingkast en carburateurkapje:


B-nummer:


Famenummer  PC50-A18745  en de originele kleur mosterdgeel:


Origineel met remlicht, is niet nederlands op een PC toch??



schwantz34

Zou je even aan herman moeten vragen, die weet erg veel van frame nummers.
Kapje voor het luchtfilter heeft herman misschien ook nog wel liggen!

wim

Ja inderdaad Herman maar eens vragen daarover.
Vandaag weer even geklust aan de PC50, olie afgetapt en nieuwe SAE30 monograde erin. Dat was wel nodig na 10jaar stilstaan. Carburateur gedemonteerd en schoongemaakt. Het lijkt mij een andere als er op hoort, deze is groter, wel 12-14mm lijkt ie. En er zit een .60 sproeier in. Er is in het verleden waarschijnlijk een serieuze poging tot tunen gedaan gezien de grote carb het vastgezette verlatingsmechanisme en de super "megafoonuitlaat" Deze PC50 gaat topsnelheden behalen. Ben benieuwd, meestal gaan ze slechter lopen. Morgen maar eens tandjes tellen, waarschijnlijk zal er ook aan de verhouding "gerommeld" zijn. Verder een nieuwe benzinekraan, slang en filtertje gekocht en de tank met split en water geschud om wat vliegroest te verwijderen, die glimt weer van binnen en staat nu te drogen. Vliegwiel gedemonteerd, daar alles gecontroleerd en de ontsteking lijkt verder in orde. Morgen weer verder.

Gr. Wim.

wim

#26
Vandaag de supermegafoonuitlaat eraf gehaald en een originele gemonteerd,




ketting gespannen, de tank was ondertussen droog, nieuwe kraan, slang en filter erop, benzine erin en starten....hij sloeg in 1 keer aan maar ik moest flink gas houden met en zonder choke en de motor reageerd waardeloos op de carburateur, die dus weer gedemonteerd en een keer goed bekeken, die blijkt zeer ernstig verkl**t met een boor, het puntje van de luchtschroef was gewoon zichtbaar in de doorlaat zo ver was er uit geboord!! Die kan in de vullesbak. Ook lijkt het mij toch een vreemde carburateur voor een stoterblokje, iemand enig idee?

Dus maar eens op zoek naar een frisse carburateur.

Gr. Wim.

wim

#27
Gister weer even geklust aan de PC. De oude uitgeboorde carb(wist niemand waar die van was?) eraf gehaald en even met wat kunst en vliegwerk een carb van een bovenliggendnokPS50blokje(die is maar liefst 12mm! ipv 8mm) er op geknutseld om toch even te proberen hoe ie draait, 't is de enige carb die ik nog had dus geen keuze. Een soldeerknie 15mm met aan iedere zijde een stukje 15mm pijp erin gesoldeerd, pijpje dat in t kopje gaat een beetje conisch geveild en met wat kit een klein stukje in het kopje getikt, starten en het blokje draait keurig rond, alleen de vlotter lekt als een malle, wat geexperimenteerd met het niveau maar dat haalt niets uit, dus maar eens een nieuw pakkingsetje halen.

Gr. Wim.




schwantz34

hahaha, dat ziet er wel heel experimenteel uit! wel goed bedacht!

Peter van Geelen

B8105 geeft aan dat de bromfiets is goedgekeurd in 1968 [1] en geeft helaas geen bouwjaar aan.

De carburateur (http://i60.tinypic.com/10r2u74.jpg) ziet er wat anders uit dan normaal, maar dit zou in principe moeten werken. De juiste carburateur is een Keihin C5A als het motornummer begint met PC50-****** en C4A als het motornummer begint met PC50EA-****** [2]. Ik heb trouwens op een van mijn P50's ook zo'n soldeerknie. Werkt best xD

Het remlicht schakelaar dat je hebt gevonden is origineel, ik kom het praktisch bij elke Honda tegen.

Leuk project! :D

[1] http://4-stroke.net/online-library-bibliotheek/frame-and-bodywork/type-approval-and-b-number-list
[2] Eigen bron, wordt later gepubliceerd
*) Disclaimer: Alle vermelde tips en trucs zijn voor eigen risico en dienen met gezond verstand in acht genomen te worden.
Verbruik PC50: of